Sehubungan itu, aktivis sosial, Tan Sri Lee Lam Thye berharap keputusan itu dikaji semula atau dibahaskan pada peringkat Parlimen kerana tugas pendidik, pada masa sama, bergiat dalam politik, boleh memberi kesan kepada semua pihak, termasuk generasi masa depan.
“Tugas di bilik darjah ada pelbagai cabaran, ditambah lagi negara berdepan pandemik COVID-19 yang memberi impak kepada semua lapisan masyarakat, terutama sistem pendidikan negara.
“Apabila guru dibenar berpolitik, ia boleh mewujudkan situasi tegang dan menjejaskan kualiti pendidikan jika mereka gagal membahagikan tugasan hakiki dan politik,” katanya semalam.
Lam Thye berkata, implikasi kebenaran guru berpolitik juga boleh memberikan kesan kepada sistem pendidikan negara yang sepatutnya memberi fokus melahirkan generasi masa depan yang cemerlang dan berkualiti tinggi.
Selain itu, katanya, pembabitan aktif guru dalam politik boleh mencetuskan konflik dalam kalangan rakan seperjuangan dan pentadbir sekiranya tiada kefahaman sama antara mereka.
“Ini memberi kesan jika ada guru gagal mengawal emosi akibat pengaruh politik yang kuat. Saya berharap perkara ini dapat dipertimbangkan semula memandangkan kita bukanlah terhad masa atau ada keperluan golongan guru untuk berpolitik," katanya.
Beliau yang juga Pengerusi Pertubuhan Ikatan Komuniti Selamat berharap, jika keputusan berkenaan kekal, kerajaan melalui Kementerian Pendidikan (KPM) meletakkan garis panduan konsisten dalam usaha memastikan tiada isu bertentangan membabitkan sekolah dan pelajar.
“Guru yang mahu aktif berpolitik perlu mengikut syarat dan kriteria digariskan oleh pihak berkenaan serta perlu dipatuhi.
“Garis panduan perlu jelas dan menjadi sempadan sejauh mana guru boleh berpolitik tanpa mengganggu tugasan hakiki mereka sebagai individu yang bertanggungjawab menyampaikan ilmu kepada anak bangsa.
BERITA HARIAN ONLINE
No comments:
Post a Comment