Wednesday 22 November 2023

BERI PELUANG ANAK DIDIK BERFIKIRAN KREATIF, PENDIDIKAN BERTERASKAN REALITI - TUANKU ZARA

Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim berkenan bertitah pada majlis Istiadat Konvokesyen Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ke-25 2023

TANJUNG MALIM, 22 Nov (Bernama) -- Golongan pendidik perlu memberi peluang kepada anak didik berfikiran kreatif bagi membolehkan mereka mencabar kelaziman serta diserlahkan dengan pelbagai realiti kehidupan termasuk dipersiap dengan pendidikan berteraskan realiti kehidupan.

Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim bertitah guru yang sejati mempunyai roh, semangat dan jati diri yang ikhlas dalam mendidik anak didiknya, bukan sahaja hebat dalam kaedah pengajaran malah memiliki sifat pendidik semula jadi lagi berhemah serta disanjung, dihormati selain dikasihi murid dan masyarakat.

Dalam masa sama, Tuanku Zara bertitah pendidik perlu menjadi warga yang berharga, sedia berkhidmat serta berbakti untuk negara dan masyarakat.

“Perlihatkan sifat-sifat insan berilmu yang tertib, beradab, bersopan dan berbudi bahasa dalam tutur dan perbuatan. Semaikan dan amalkan semangat kenegaraan yang tinggi dengan menumpahkan kesetiaan kepada raja dan negara,” titah Tuanku Zara pada Istiadat Konvokesyen Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Ke-25 di sini hari ini.

Sementara itu, Naib Canselor UPSI Prof Datuk Dr Md Amin Md Taff dalam sembah ucapannya berkata konvokesyen kali ini menganugerahkan ijazah dan diploma kepada 7,616 graduan merangkumi 121 Ijazah Doktor Falsafah, 1,487 Ijazah Sarjana, 4,240 Ijazah Sarjana Muda, 852 diploma serta 916 graduan menerima Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah.

Konvokesyen kali ini turut menganugerahkan ijazah secara anumerta kepada waris seorang pelajar pada 29 Nov.

Sempena majlis istiadat sesi pertama juga, Tuanku Zara berkenan menyampaikan watikah pelantikan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Universiti kepada bekas Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Dr Ismail Bakar.

Ismail yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dengan Kepujian dari Universiti Malaya, kemudiannya menyambung pengajian peringkat Sarjana di Universiti of Hull, United Kingdom dan memperoleh Sarjana Pentadbiran Perniagaan pada 1995 dan seterusnya memperoleh Ijazah Doktor Falsafah dalam Federalisme Fiskal pada 2004 di universiti yang sama.

Sepanjang berkhidmat dalam perkhidmatan awam selama lebih 36 tahun, Ismail pernah memegang beberapa portfolio penting antaranya Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta Ketua Setiausaha Perbendaharaan Kementerian Kewangan.

Yang terakhir, beliau dilantik sebagai KSN bermula Ogos 2018 sehingga Disember 2019.

Tuanku Zara turut menyampaikan Anugerah Pelajaran Diraja serta beberapa anugerah termasuk Pingat Emas Canselor, Pingat Emas Lembaga Pengarah Universiti (Kepimpinan), Pingat Emas Naib Canselor, Hadiah dan Anugerah Buku, serta beberapa anugerah daripada tokoh dan pemain industri.

Anugerah Pelajaran Diraja dianugerahkan kepada dua pelajar cemerlang iaitu Rossalini Ramzi, graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Matematik) dengan Kepujian dan Khoo Shu Yin, graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua) dengan Kepujian.

BERNAMA ONLINE

No comments:

Post a Comment