Sunday 15 May 2022

BAKTI GURU NADI TRANSFORMASI PENDIDIKAN


Gambar hiasan

KUALA LUMPUR: Khidmat bakti, pengorbanan dan usaha guru negara ini yang menjadi pendukung utama pelbagai transformasi pendidikan terutama ketika pandemik COVID-19, wajar dikenang serta dihargai semua pihak.

Ketua Pengarah Pendidikan, Datin Seri Nor Zamani Abdol Hamid, berkata penularan COVID-19 menyebabkan pendidikan anak-anak terkesan dengan cabaran dalam era pandemik yang menyaksin perubahan penyampaian pengajaran dan pembelajaran.

"Atas keprihatinan dan tanggungjawab Kementerian Pendidikan (KPM), pendidikan anak-anak perlu diteruskan dengan pelbagai kaedah termasuk melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian, luar talian atau off-site.

"Pengalaman PdPR memberi ruang dan peluang kepada guru dalam meningkatkan kemahiran teknologi digital, juga kepada murid," katanya.

Beliau berkata demikian dalam Perutusan Sempena Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan ke-51 2022, hari ini.

Nor Zamani berkata, peningkatan kemahiran digital dalam kaedah Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) turut berlaku apabila pengoperasian sekolah dibuka secara bersemuka.

"Penggunaan aplikasi teknologi digital diteruskan dalam PdPc supaya pendidikan negara kekal relevan seiring perkembangan teknologi tanpa mengabaikan nilai murni dalam kehidupan kita.

"Sehubungan ini, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 turut memberi penekanan kepada pembudayaan amalan baik untuk mewujudkan ekosistem yang kondusif melalui Anjakan Ketiga iaitu 'Melahirkan Rakyat yang Menghayati Nilai'," katanya.

Beliau berkata, dalam usaha mencapai matlamat melahirkan insan yang seimbang, harmoni dan sejahtera, Kementerian Pendidikan (KPM) memperkenalkan konsep Sekolahku SEJAHTERA.

Katanya, ia merangkumi 14 elemen iaitu selamat, seronok, sihat, etika, empati, jati diri, adab sopan, harmoni, tekun, teliti, terampil, eksplorasi, rasional dan artikulasi.

"Konsep ini bertujuan memupuk dan membudayakan amalan nilai murni dalam kalangan warga sekolah serta mewujudkan persekitaran sekolah yang selamat dan kondusif.

"Saya yakin suasana sekolah yang selamat, aman, selesa dan menggembirakan dapat menarik minat serta semangat murid hadir ke sekolah setiap hari.

"Ini penting supaya suasana sekolah yang kondusif dan menyeronokkan menjadi tarikan untuk anak-anak mengikuti PdPc serta melaksanakan pelbagai program dan aktiviti kokurikulum bagi memastikan kemenjadian murid," katanya.

Beliau berkata, konsep Sekolahku SEJAHTERA turut bermatlamat menambah baik peranan guru sebagai pemboleh daya penerapan elemen SEJAHTERA.

Katanya, penerapan elemen SEJAHTERA dalam kalangan murid perlu dilaksanakan secara menyeluruh di dalam dan luar sekolah yang membabitkan aktiviti berstruktur meliputi kurikulum dan kokurikulum.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment