Saturday 1 July 2023

KPM TUBUH JAWATANKUASA KHAS PASTIKAN KELANCARAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA


Fadhlina Sidek membonceng motosikal untuk mengagihkan daging korban kepada umat Islam setempat

NIBONG TEBAL: Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek berkata sekarang tempoh kritikal untuk melihat keberkesanan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 bagi membangunkan kerangka dasar pendidikan baharu negara.

Katanya, PPPM 2013-2025 kini sudah memasuki gelombang ketiga dan semakin hampir ke penghujungnya.

Beliau menegaskan, Kementerian Pendidikan (KPM) bersedia mentransformasikan sistem pendidikan negara ke arah lebih baik berpandukan keberkesanan PPPM 2013-2025.

Katanya, satu jawatankuasa khas turut ditubuhkan bagi memastikan kelancaran pelan terbabit.

"Seperti yang saya maklumkan di Dewan Rakyat, kementerian sedang menuju kepada dasar dan kerangka pendidikan baharu dengan mengambil kira faktor global serta dasar dalam pembentukan karakter warganegara.

"Fokus utama kementerian untuk mentransformasikan pendidikan negara ke arah yang lebih baik. Kini tempoh kritikal untuk kita melihat keberkesanan inisiatif dilaksanakan dalam PPPM 2013-2025 yang akan dibawa ke kerangka pelan dasar pendidikan baharu," katanya.

Terdahulu, Fadhlina yang juga Ahli Parlimen Nibong Tebal menganjurkan program Korban Perdana Nibong Tebal di Masjid Al-Huda di Sungai Bakau, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas saranan bekas Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang mencadangkan sistem pendidikan negara dirombak selepas terkesan akibat pandemik COVID-19.

Baru-baru ini, media melaporkan Maszlee yang juga Pengerusi Institut Pengajian Islam Lanjutan Antarabangsa (IAIS) keperluan itu harus diakui semua pihak ekoran kadar keciciran dan kegagalan pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dilaporkan tinggi.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment