Sunday 2 July 2023

PELATIH IPG TIDAK DAPAT eBELIA RAHMAH, INI PENJELASAN AHMAD MASLAN

Datuk Seri Ahmad Maslan mengadakan lawatan kerja rasmi ke pejabat Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) Negeri Johor di sini

JOHOR BAHRU: Pelatih di Institut Pendidikan Guru (IPG) tidak menerima bantuan eBelia Rahmah kerana mereka sudah menerima elaun bulanan sebanyak RM450.

Perkara itu dijelaskan Timbalan Menteri Kewangan I, Datuk Seri Ahmad Maslan bagi menjawab persoalan pelajar IPG yang menyatakan mereka tidak menerima bantuan eBelia Rahmah.

Beliau turut meminta ahli politik yang membuat tuduhan berkenaan dan meminta individu itu menyemak fakta berhubung elaun pelajar IPG.

"Pelajar IPG tidak dapat kemudahan ini (eBelia Rahmah) kerana mereka diberikan elaun RM450 sebulan. Ia adalah elaun yang sebelum ini sudah diberikan ketika kerajaan sebelum ini, maka ia diteruskan.

"Pelajar yang berada di universiti lain pula tidak dapat kemudahan RM450 sebulan ini, maka sebab itu mereka diberikan bantuan RM200.

"Saya harap ahli politik berkenaan menyemak fakta itu kerana pelajar IPG, mereka dapat lebih daripada yang lain melalui elaun yang disediakan (secara bulanan)," katanya ketika sidang media selepas lawatan kerja rasmi ke pejabat Jabatan Penilaian dan Perkhimatan Harta (JPPH) Negeri Johor di sini, hari ini.

Mengulas mengenai eBelia Rahmah, Ahmad berkata, seramai 2 juta belia berusia antara 18 hingga 20 tahun dan pelajar sepenuh masa di Institut Pengajian Tinggi (IPT) layak menerima kredit berjumlah RM200 melalui tiga platform e-Dompet mulai 26 Jun lalu.

Katanya, inisiatif eBelia Rahmah diumumkan di bawah Belanjawan 2023 yang matlamatnya untuk memupuk budaya tanpa tunai dalam kalangan belia di samping menyokong pertumbuhan ekonomi perusahan mikro, kecil dan sederhana.

Sebelum ini, Presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mempersoalkan mengapa pelajar IPG tidak mendapat manfaat inisiatif eBelia Rahmah

Ahli Parlimen Muar itu menyifatkan perkara berkenaan tidak adil, sedangkan mereka juga pelajar sepenuh masa sama seperti penuntut IPT yang lain.

Pada masa sama, Ahmad menegaskan tiada sebarang penebusan tunai dibenarkan bagi inisiatif eBelia Rahmah itu, sekali gus meminta penerima berwaspada dengan mana-mana pihak yang menawarkan perkhidmatan menebus tunai bantuan berkenaan.

"Kita menyeru kepada penerima supaya tidak terperdaya dengan sebarang iklan dan tawaran yg menyediakan perkhidmatan tebus tunai terutamanya di media sosial.

"Kredit RM200 ini tidak boleh ditebus tunai dan juga tidak boleh dipindah secara 'peer to peer'. Saya harap pelajar dan belia tidak tertipu dengan tawaran ini, memang tidak boleh," katanya.

Ahmad berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD), esok, dalam usaha mengekang isu penipuan membabitkan inisiatif terbabit.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment