Thursday 10 August 2023

KPM KOMITED SEDIA PENDIDIKAN KEPADA MURID BERKEPERLUAN KHAS

Kepala Batas: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) komited meningkatkan akses pendidikan dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) dengan pembinaan sekolah yang dilengkapi fasiliti terbaik dan bersesuaian dengan keperluan murid istimewa berkenaan.

Menterinya, Fadhlina Sidek, berkata KPM sentiasa berusaha untuk menambah baik akses MBPK bagi memastikan sistem pendidikan golongan itu lebih kondusif.

Beliau juga mahu memastikan, tiada seorang pun daripada golongan itu yang ketinggalan atau tercicir dalam mendapatkan pendidikan yang sewajarnya.

“Kita beri tumpuan penuh keperluan anak-anak terutama golongan MBPK kerana mahu memastikan mereka tidak akan ketinggalan dalam pelajaran,” katanya.

Beliau percaya MBPK turut mampu melakar kejayaan dengan menyumbang kepada kemajuan pendidikan dan pembangunan negara.

“Oleh sebab itu, KPM sentiasa komited meningkatkan akses pendidikan anak-anak berkeperluan pendidikan khas ini dengan menyediakan pendidikan berkualiti,” tambah beliau.

“Saya percaya anak-anak berkeperluan pendidikan khas juga boleh menyumbang kepada pembangunan negara dan mencapai kemajuan dalam pendidikan dan kini paling penting ialah menyediakan fasiliti yang mencukupi,” katanya.

Beliau berucap demikian ketika menyempurnakan Majlis Perasmian Sekolah Menengah Kebangsaan Pendidikan Khas (SMKPK) Bumbong Lima, di sini.

Hadir sama, Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (Sektor Pembangunan Profesionalisme) Shafruddin Ali Hussin, Pengarah Bahagian Pendidikan Khas, Salmah Jopri dan Pengarah Jabatan Pendidikan Pulau Pinang, Abdul Rashid Abdul Samad.

Fadhlina berkata, selain MBPK pihaknya turut menitikberatkan pendidikan terhadap anak Orang Asli dan murid tanpa dokumen bagi memastikan hak mereka untuk mendapat akses pendidikan tidak dinafikan.

SPK ke-35 dibina

Beliau berkata, SMKPK adalah Sekolah Pendidikan Khas (SPK) yang ke-35 dibina di negara ini dan kelima di Pulau Pinang. Sekolah ini akan memulakan operasinya pada Oktober depan dan akan menempatkan sekurang-kurangnya 192 MBPK.

“Sekolah ini juga dilengkapi dengan kemudahan asrama yang boleh menempatkan seramai 80 murid lelaki dan 80 murid perempuan,” jelasnya.

SMKPK Bumbong Lima ini terbuka untuk semua kategori MBPK iaitu ketidakupayaan pendengaran, penglihatan, pertuturan, fizikal, masalah pembelajaran dan ketidakupayaan pelbagai.

Kos pembinaan bernilai RM47.5 juta membolehkan sekolah ini turut dilengkapi fasiliti terbaik termasuk 24 bilik darjah dan empat bengkel Pendidikan Vokasional Menengah Atas.

Terdapat empat bengkel vokasional yang disediakan bagi tujuan pembelajaran antaranya ialah penyediaan dan pembuatan makanan, servis dan penyelenggaraan motosikal, perkhidmatan estetik dan artis multimedia visual.

Dalam pada itu, Fadhlina berharap SMKPK akan menerajui kemajuan serta kejayaan anak-anak berkeperluan pendidikan khas pada masa hadapan.

“Murid di sekolah itu bukan sahaja boleh menyumbang kepada pendidikan negara secara khasnya, tetapi turut menyumbang kepada negara secara amnya jika menerima akses dan fasiliti yang mencukupi,” katanya lagi.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment