Saturday 14 October 2023

PENDIDIKAN KEKAL SEBAGAI KOMPONEN UTAMA TERIMA PERUNTUKAN TERTINGGI

Kuala Lumpur: Kerajaan menyediakan RM100 juta untuk menyelenggara dan menaik taraf makmal komputer sekolah dan memperoleh peralatan baharu untuk pembelajaran aliran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (Stem)

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, sebuah Jawatankuasa Khas Stem bakal ditubuhkan bagi meningkatkan penyertaan murid menengah atas dalam aliran Stem.

“Sebuah Jawatankuasa Khas Stem rentas kementerian akan ditubuhkan antaranya untuk menetapkan sasaran serta langkah bagi meningkatkan penyertaan bidang Stem dalam kalangan pelajar sekolah menengah,” katanya pada pembentangan Belanjawan 2024 di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau berkata, sebanyak 18 blok baharu pendidikan khas akan dibina dengan kos RM180 juta.

Ia membabitkan SMK Kubang Rotan, Kedah; SK Bandar Baru Perda, Pulau Pinang dan SMK Dato’ Ali Ahmad, Perlis.

“Sebanyak RM30 juta juga disediakan untuk membekalkan peralatan sokongan pendidikan khas dan menyediakan kemudahan mesra Orang Kurang Upaya (OKU) bagi memudahkan urusan murid dan guru di sekolah-sekolah,” katanya.

Menurutnya, RM100 juta disediakan bagi melaksanakan pendekatan holistik untuk semua pihak dalam membantu murid yang terkesan membabitkan murid yang masih tercicir dan memerlukan bimbingan lanjut akibat pandemik Covid-19.

Menurutnya, Penerapan Karamah Insaniah dalam kalangan murid sekolah akan diperluas untuk melaksanakan program pembentukan karakter murid yang menumpukan kepada nilai kepimpinan, sahsiah diri, adab dan integriti.

Malah bagi memastikan Pelan Pembangunan Pendidikan Negara yang sedang dirangka turut mengambil kira cadangan dan kekhuatiran ibu bapa, warga pendidik dan industri, Kementerian Pendidikan akan melaksanakan Jelajah Masa Depan Pendidikan Negara.

Pada pembentangan itu semalam, pendidikan kekal sebagai komponen utama yang menerima peruntukan tertinggi sebanyak RM58.7 bilion berbanding RM55.2 bilion ringgit tahun 2023.

HARIAN METRO ONLINE

No comments:

Post a Comment