Saturday 28 October 2023

UPSR TAK AKAN DIKEMBALI - FADHLINA

Kementerian Pendidikan tidak akan mengembalikan UPSR. - Foto hiasan 

NIBONG TEBAL: Kementerian Pendidikan (KPM) tidak akan mengembalikan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), walaupun ada permintaan daripada ibu bapa yang mahu satu penanda aras pencapaian anak mereka.

Menterinya Fadhlina Sidek, berkata tumpuan ketika ini ialah Tinjauan Pelaksanaan Kurikulum Persekolahan 2027 dalam membangunkan kurikulum baharu, bagi memastikan pendidikan masa depan yang lebih baik.

Katanya, ibu bapa boleh membantu kepada usaha kementerian dengan menyertai jelajah kurikulum baharu ini dan memberi pandangan masing-masing.

"Kita mahu libat urus yang meluas untuk (mendapatkan) input-input bagi memperkukuh sistem pendidikan negara.

"Sekarang ini kita nak beri tumpuan kepada pentaksiran holistik kepada anak-anak kita, khususnya pembangunan mereka secara keseluruhan bagi memastikan antaranya karakter boleh diperkukuh," katanya.

Fadhlina berkata demikian ketika ditanya berhubung permintaan segelintir ibu bapa yang menyuarakan UPSR dikembalikan supaya menjadi penanda aras bagi menentukan tahap pencapaian anak.

Terdahulu, Fadhlina yang juga Ahli Parlimen Nibong Tebal merasmikan Pelancaran Taman Angkat Amanita Taman Pekaka, di sini, hari ini.

Ogos lalu, KPM melaksanakan Tinjauan Pelaksanaan Kurikulum Persekolahan 2027 secara dalam talian sebagai langkah membangunkan kurikulum persekolahan yang baharu.

Pelaksanaan tindakan segera dilakukan bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta pentaksiran dijalankan secara berkesan dengan merujuk kepada aras yang ditetapkan dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran.

Kementerian itu memansuhkan UPSR pada 2021.

BERITA HARIAN ONLINE



No comments:

Post a Comment