Sunday 4 February 2024

CUACA PANAS, SESI PERSEKOLAHAN BERBAKI BEBERAPA HARI TETAP DITERUSKAN - KKM

Fadhlina beramah mesra bersama warga pendidik selepas Majlis Penyerahan Cek Cura Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Kedah di Kolej Vokasional Sungai Petani 2, hari ini.

SUNGAI PETANI: Kementerian Pendidikan (KPM) menasihatkan guru dan ibu bapa memantau keadaan anak mereka ketika berdepan cuaca panas akibat daripada fenomena El Nino.

Menterinya, Fadhlina Sidek, berkata sesi persekolahan yang berbaki beberapa hari lagi tetap akan diteruskan seperti biasa dengan pemantauan kementerian dari semasa ke semasa.

"Kita akan bekerjasama dengan Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) dan saya mohon untuk ibu bapa serta guru dalam masa empat hari berbaki dan seterusnya apabila cuti sekolah ini mesti pantaulah keadaan anak.

"Jangan lupa minum air, pantau kesihatan anak, Insya-Allah tak ada apa-apa, sikit lagi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Cek Cura Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Kedah di Kolej Vokasional Sungai Petani 2, di sini, hari ini.

Fadhlina berkata, KPM mempunyai garis panduan berkaitan fenomena cuaca negara dan akan memberi peringatan dan nasihat mengikut keadaan semasa di peringkat sekolah khususnya.

Katanya, kementerian akan menangani isu berkaitan dengan baik sekiranya terdapat sebarang isu berbangkit ketika musim panas.

Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) semalam mengeluarkan amaran cuaca panas tahap satu atau berjaga-jaga di tiga kawasan di Kedah.

METMalaysia dalam satu hantaran, memaklumkan tiga kawasan terbabit adalah Pokok Sena, Pendang dan Baling.

Katanya, status cuaca panas tahap satu atau berjaga-jaga dikeluarkan bagi suhu maksimum harian 35 hingga 37 darjah Celsius.

Sementara itu, Fadhlina berkata sejumlah RM45,396,000 BAP diperuntukkan untuk 302,640 orang murid di 750 sekolah di Kedah.

Katanya, BAP adalah inisiatif khususuntuk membantu mengurangkan beban persediaan persekolahan sesi baru persekolahan yang bakal menjelang.

"Selain BAP, KPM turut menyediakan pelbagai jenis bantuan untuk membantu pelajar sekolah termasuk Bantuan Makanan Prasekolah (BMP) untuk semua murid prasekolah KPM, Rancangan Makanan Tambahan (RMT), peluasan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAMP) dan Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP).

"Kesemua bantuan ini menggambarkan keprihatinan KPM untuk mengatasi isu kemiskinan multi dimensi dan dalam masa yang sama menoktahkan keciciran dalam kalangan murid," katanya.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment