Sunday 26 March 2023

DASAR PENDIDIKAN DIGITAL DALAM PROSES DIMUKTAMADKAN

Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek (empat dari kiri) menandatangani plak perasmian pada majlis Pelancaran Projek 'Smart Classroom' Yayasan AEON Malaysia dan Yayasan Didik Negara di Sekolah Kebangsaan Mengkuang, Bukit Mertajam, Pulau Pinang di sini. Turut bersama Pengerusi Yayasan AEON Malaysia, Datin Noryahwati Mohd Noh (tiga dari kanan)

BUKIT MERTAJAM: Kementerian Pendidikan (KPM) kini berada pada peringkat akhir memuktamadkan Dasar Pendidikan Digital yang akan menjadi elemen penting dalam pengajaran dan pembelajaran murid di negara ini pada masa depan.

Menterinya, Fadhlina Sidek, berkata pihaknya memerlukan sedikit masa lagi sebelum membentangkan dasar itu di Parlimen tidak lama lagi.

"Saya percaya apabila kita bentang dasar itu nanti ia akan melengkapkan keseluruhan ekosistem pendidikan khususnya pendidikan digital negara.

"Ia juga akan memberi maanfaat yang cukup besar kepada negara dan kita perlu mengambil sedikit masa lagi untuk muktamadkan sebelum dasar itu dapat dibentangkan.

"Kita jangka (bentang) dalam masa terdekat. Insya-Allah kita cuba sedaya upaya," katanya kepada pemberita selepas melancarkan projek kelas pintar di Sekolah Kebangsaan Mengkuang di sini, hari ini.

Terdahulu Yayasan AEON Malaysia (MAF) dengan kerjasama Yayasan Didik Negara (YDN) yang merupakan yayasan di bawah KPM melancarkan projek kelas pintar bagi membantu murid mendapatkan suasana pembelajaran terkini dan berkualiti.

Yang turut hadir, Pengerusi AEON, Datuk Iskandar Sarudin; Presiden MAF, Datin Noryahwati Mohamad Noh; Ketua Pengarah KPM, Datuk Pkharuddin Ghazali dan Ketua Pegawai Eksekutif YDN, Hardian Hadir.

Fadhlina berkata projek itu membabitkan 40 sekolah dengan antara kriteria penting yang dipertimbangkan adalah ia mestilah sekolah yang mempunyai majoriti murid B40.

"Pelancaran progam yang sangat penting dengan kerjasama MAF bersama YDN ini telah mendapat dukungan penuh KPM dan saya difahamkan pihak MAF akan meneruskan program ini dari semasa ke semasa.

"Kami di KPM mengalu-alukan kerjasama sebegini khususnya untuk komuniti pendidikan yang memberi manfaat kepada anak-anak," katanya.

MAF telah memperuntukkan sejumlah RM2 juta untuk projek kelas pintar membabitkan 23,000 murid yang akan dilaksanakan di 40 sekolah menengah kebangsaan dan sekolah kebangsaan di Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Kelantan.

Projek itu membabitkan kerja menaik taraf infrastruktur serta kemudahan untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran kondusif termasuk menyediakan papan putih interaktif, penghawa dingin, perabot dan peralatan lain untuk bilik darjah.



BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment