Wednesday 15 March 2023

'PERUNTUKAN SEKTOR PENDIDIKAN TIDAK AKAN DIKURANGKAN'

Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek.

PUTRAJAYA: Kementerian Pendidikan (KPM) memberi jaminan peruntukan perbelanjaan pada tahun ini, termasuk penyelenggaraan untuk sekolah tidak akan dikurangkan.

Menterinya, Fadhlina Sidek, berkata walaupun peruntukan untuk KPM menerusi Belanjawan 2023 belum diluluskan di peringkat jawatankuasa, keperluan sekolah terutama dalam kategori daif tetap menjadi keutamaan.

"Peruntukan perbelanjaan tidak akan dikurangkan, tetapi dari semasa ke semasa, kita punya formula adalah (melihat) kepada keperluan sekolah, melihat kepada keutamaan kita seperti sekolah daif.

"Kemudian kita bagi (pengagihan) peruntukan itu seperti biasa… tiada pengurangan sebab kita nak pastikan sekolah itu selamat, sekolah itu selesa," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyempurnakan Pelancaran Takwim Kejohanan Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM) 2023 di sini, hari ini.

Dalam pada itu, menjelang sesi baharu persekolahan minggu depan, ibu bapa tidak perlu bimbang dengan harga makanan di institusi pendidikan itu kerana ia termaktub dalam garis panduan dan terma ditetapkan oleh KPM.

"Sebenarnya isu harga makanan di kantin ini tidak timbul kerana ia berdasarkan garis panduan dan perjanjian antara kantin dan sekolah dan sekiranya terdapat isu terbabit, mereka (pengusaha kantin) boleh merujuk kepada terma itu dari semasa ke semasa.

"Bagaimanapun, kita mengambil perhatian mengenai isu kos yang dibangkitkan dan sebagainya tetapi kena berbalik kepada garis panduan itu dan berbincang dengan pihak sekolah," katanya.

Ditanya sama ada KPM mempunyai perancangan untuk menyelaras harga makanan di kantin sekolah, Fadhlina berkata, ruang perbincangan itu terbuka namun perlu melihat kepada kontrak dan terma antara kantin serta sekolah.

"Kita dari semasa ke semasa melihat kontrak dan terma antara kantin dan sekolah. Seperti yang saya sebut tadi, ada ruang perbincangan itu dan kalau ada keperluan untuk selaras, kita akan lihat dari semasa ke semasa.

"Cuma untuk sekarang, setiap sekolah sudah ada perjanjian tersendiri, ia berdasarkan lokaliti dan sekolah berkenaan, jadi pandangan itu kita ambil perhatian cuma ruang itu adalah antara sekolah dan pihak kantin," katanya.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment