Perubahan pembelajaran tidak berorientasi peperiksaan dibuat berikutan pandangan yang menyebut penekanan keterlaluan kepada peperiksaan menyebabkan murid tertekan lantas hilang minat untuk belajar.
Menteri Pendidikan menjelaskan di Dewan Rakyat bahawa tumpuan akan diberikan kepada usaha memperkasakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) susulan pemansuhan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 2021 dan pemansuhan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) mulai tahun ini.
PBS yang bertujuan menilai aspek intelek, emosi, rohani, jasmani dan sosial selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan mula diperkenal pada peringkat sekolah rendah sejak 2011, manakala PT3 menggantikan Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada 2012.
Isu pemansuhan UPSR dan PT3 mendapat reaksi yang pelbagai daripada guru dan ibu bapa. Ada guru, malah guru besar sekolah rendah yang mengatakan sekolah sudah 'lesu' sejak UPSR dimansuhkan. Walaupun guru masih mengajar macam biasa dan pelajar pun belajar seperti lazimnya, tetapi seakan-akan tiada lagi yang luar biasa.
Mungkin ia disebabkan, sebelum pemansuhan UPSR murid berlumba-lumba untuk belajar, manakala guru besar dan guru bersaing dengan semangat untuk membimbing dan mengajar.
Semuanya kerana satu matlamat, inginkan pencapaian yang terbaik dalam peperiksaan UPSR. UPSR dianggap penting sebagai ukuran standard pencapaian pada peringkat sekolah rendah.
Keputusan UPSR diguna pakai sebagai tahap pencapaian akademik murid dan sekolah secara keseluruhannya. Murid yang bermotivasi berusaha mencapai keputusan yang cemerlang bagi membolehkan mereka diterima masuk ke sekolah berasrama penuh.
Ibu bapa juga menyimpan harapan sama. Kini, segala-galanya seakan-akan sudah menjadi kenangan dalam lipatan sejarah pendidikan negara.
Demikianlah perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan kita. Perubahan dibuat supaya pembelajaran murid tidak berorientasikan peperiksaan. Hal ini berikutan pandangan yang menyebut penekanan keterlaluan kepada peperiksaan menyebabkan murid berasa tertekan lantas hilang minat untuk belajar.
Malah, ada pensyarah kanan sebuah universiti mengaitkan keciciran murid dengan sistem peperiksaan. Sedangkan, perjalanan pembelajaran murid mesti menyeronokkan dengan bakat serta potensi mereka mesti dikembangkan dengan baik.
Sistem tidak berpaksi peperiksaan
Justeru, direka cipta sistem lebih anjal yang tidak berpaksikan kepada peperiksaan semata-mata. Maka lahirlah sistem PBS yang pelaksanaannya membabitkan komponen Pentaksiran Bilik Darjah, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum serta Pentaksiran Psikometrik.
Gabungan tiga komponen pentaksiran inilah yang diguna pakai bagi menunjukkan pencapaian sebenar murid pada pertengahan tahun dan akhir tahun.
Bagi memastikan PBS dilaksanakan dengan baik dan berkesan, komitmen guru amatlah penting. Guru bukan sahaja perlu mengajar bersungguh-sungguh, tetapi juga terbabit mengembangkan bakat dan minat murid mengikut kapasiti dan potensi.
Guru besar selaku pentadbir dan pemimpin sekolah mesti memastikan semua operasi PBS dijalankan dengan betul dan mengikut standard. Ibu bapa pula perlu mengetahui perkembangan pembelajaran anak dari semasa ke semasa, termasuklah menerusi program dialog prestasi dengan sekolah. Peranan dan tanggungjawab ibu bapa penting dalam memastikan anaknya belajar di sekolah dan mengulang kaji pelajaran di rumah.
Pendek kata, kejayaan PBS banyak bergantung pada faktor kesediaan pemimpin sekolah, guru dan murid itu sendiri. Tiada yang terkecuali. Program pemerkasaannya memerlukan komitmen banyak pihak, khususnya ibu bapa selaku pemegang taruh dan mesti dibuat dengan komprehensif.
Zainal Abiddin Osman,
Pesara Kerajaan
BERITA HARIAN ONLINE
No comments:
Post a Comment