Thursday 4 August 2022

SEKOLAH TAK SIAP JEJAS KUALITI PENDIDIKAN

SMK Jalan Sungai Besi, antara sekolah tersenarai projek lewat dimulakan.

KUALA LUMPUR: Projek pembinaan sekolah yang gagal disiapkan mengikut perancangan berupaya mewujudkan kesan domino, selain menjejaskan kualiti pendidikan negara.

Pakar pendidikan dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr Rosna Awang Hashim, berkata keadaan itu juga boleh menyebabkan tekanan kepada ibu bapa yang mungkin perlu menghantar anak ke sekolah lebih jauh.

"Pembangunan sekolah selalunya dibuat berdasarkan keperluan komuniti, seiring dengan pembangunan setempat membabitkan peningkatan penduduk.

"Jika ada sekolah tidak siap, kapasiti sekolah sedia ada mungkin akan ditingkatkan, yang menyebabkan bilangan murid di kelas bertambah.

"Apabila ini berlaku, kualiti pendidikan mungkin akan terjejas, selain menyukarkan ibu bapa dari segi jarak bagi menghantar anak ke sekolah," katanya kepada BH.

Laporan Ketua Audit Negara 2021 Siri 1 semalam, menyebut i pengurusan projek pembinaan sekolah didapati tidak cekap dan kurang berkesan menyebabkan 19 projek pembinaan sekolah baharu di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan, tidak siap sepenuhnya.

Ia menyebabkan objektif untuk menampung lebihan murid melalui pembinaan sekolah baharu dan sekolah satu sesi sukar dicapai.

Laporan itu menyebut, Kementerian Pendidikan KPM perlu memperkemaskan prosedur dan proses pelaksanaan projek pembinaan sekolah supaya pengurusan lebih teratur dan mematuhi semua peraturan semasa yang berkuat kuasa, selain menjalankan kajian semula untuk mengenal pasti keperluan semasa skop pembinaan sekolah bagi projek yang lewat dimulakan pelaksanaannya.

Pada masa sama, Rosna berkata, sekolah bersaiz kecil disifatkan lebih efektif kerana bilangan murid yang sedikit memudahkan guru dan komuniti sekolah untuk mendampingi mereka, sekali gus dapat meningkatkan kualiti pendidikan yang disampaikan.

Sementara itu, Pakar Pendidik, Pusat Kajian Kepelbagaian Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Anuar Ahmad, berkata projek sekolah yang tidak siap itu bukan sahaja menyebabkan kerugian kepada perbelanjaan negara namun turut memberi kesan kepada perancangan pembelajaran dan penyediaan suasana persekolahan yang selesa kepada murid.

Beliau berkata, Kementerian Pendidikan (KPM) dan agensi terbabit perlu menjelaskan berhubung status projek berkenaan dan alasan ia tidak dapat disiapkan.

"Perkembangan ini amat mengecewakan dan ia adalah kerugian besar dari segi kemajuan pendidikan negara sebab kita tahu bilangan sekolah di negara kita sememangnya tidak cukup untuk menampung lebihan murid.

"Kita bukan sahaja kecewa, namun timbul persoalan mengapa KPM khususnya badan urus setia tidak dapat menjayakan projek ini dengan baik walaupun peruntukan sudah diberikan kerajaan.

"Justeru, kerajaan perlu tegas terhadap pihak dipertanggungjawabkan, yang nampaknya tidak berjaya melaksanakan tugas dengan baik. Ketegasan perlu ada bagi memastikan sistem pendidikan kita berada dalam keadaan baik," katanya.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment