Thursday 25 August 2022

KPM TAMBAH PENGAMBILAN GURU MELEBIHI 5,000

Radzi menyampaikan ucapan pada sesi Wacana bersama Komuniti Orang Asli di Pusat Pentadbiran dan Pusat Komersial Orang Asli One Stop Centre (OAOSC) di sini, hari ini

SUNGAI SIPUT: Kementerian Pendidikan (KPM) akan menambah jumlah pengambilan guru melebihi 5,000 orang bermula tahun ini.

Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin, berkata jumlah itu bertambah, berbanding pengambilan sekitar 4,000 hingga 5,000 guru sebelum ini.

Beliau berkata, kebiasaannya setiap tahun pengambilan guru sekitar 4,000 atau 5,000 orang, namun KPM menukar pendekatan kepada sistem kluster dengan meningkatkan jumlah pengambilan guru.

"Sewaktu saya masuk ke kementerian, kekosongan guru pada masa itu sebanyak 18,702 orang dan selepas kita buat pengambilan 'one-off' kita dapat mengambil lebih 16,000 orang iaitu 88 peratus daripada keseluruhan.

"KPM sedang ikhtiar bersama Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan untuk pengambilan lebih ramai guru daripada sebelum ini. Jumlahnya kita jangka akan lebih daripada sebelum COVID-19," katanya.

Beliau berkata demikian selepas hadir program Bersama Komuniti Orang Asli di Pusat Pentadbiran dan Pusat Komersial Orang Asli One Stop Centre (OAOSC) di sini, hari ini.

Radzi berkata, antara isu yang menyebabkan kekurangan guru adalah berlaku pengambilan guru yang tertangguh atau 'backlog'.

"Antara isu yang dialami adalah 'mismatch' antara opsyen graduan yang keluar dengan opsyen yang kosong di sekolah.

"Sebab itu, buat pertama kali dalam sejarah kita memperkenalkan pengambilan berdasarkan kluster mata pelajaran," katanya.

Beliau berkata, pihak kementerian juga kini sedang berbincang berhubung pendekatan sekiranya graduan fizik boleh juga mengajar matematik.

Media sebelum ini melaporkan, KPM memperkenalkan kaedah Kluster Mata Pelajaran bagi pengambilan guru secara one-off supaya dapat membuka peluang kepada lebih ramai graduan memohon berdasarkan kepada pemetaan Ijazah Sarjana Muda dengan mata pelajaran yang bersesuaian.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment