Saturday 2 December 2023

KERAJAAN PERLU KEKAL, TAMBAH BAIK LALUAN KENAIKAN PANGKAT GURU SECARA 'TIME-BASED'

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR : Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) menggesa kerajaan mengekalkan atau menambah baik laluan kenaikan pangkat guru secara time-based dalam Skim Saraan Baharu Perkhidmatan Awam yang bakal dilaksanakan pada 2025.

Presidennya, Aminuddin Awang, berkata pihaknya juga meminta disegerakan penyelesaian beberapa isu kritikal berkaitan pengoperasian di sekolah rendah termasuk guru besar yang sudah naik ke gred DG52 (secara time-based) dibenar terus memegang jawatan itu sehingga ke gred DG54.

"Permasalahan sekarang, guru besar yang naik ke gred DG52 secara 'time-based' juga perlu mengajar seperti guru biasa," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Itu antara lapan permintaan dikemuka NUTP kepada kerajaan sempena Persidangan Perwakilan Tritahunan kali ke-23 NUTP yang berakhir hari ini.

Aminuddin berkata, NUTP juga mahu guru penolong di sekolah rendah gred DG48 dibenarkan memegang jawatan sebagai penolong kanan.

Beliau berkata, masalah timbul apabila guru sekolah rendah gred DG48 tidak dibenarkan memegang jawatan sebagai penolong kanan, bahkan guru penolong kanan yang dilantik sebagai penolong kanan semasa, masih di gred DG42 atau DG44.

"Sekarang kenaikan ke gred DG48 pun dibekukan pergerakan untuk bertukar daripada penolong kanan kokurikulum kepada penolong kanan hal ehwal murid, bahkan tidak dibenarkan bertukar sekolah pun," katanya yang turut meminta pelaksanaan warden asrama sekolah berasrama secara sepenuh masa dipercepat bagi mengurangkan beban tugas guru dan mengekang gejala buli di sekolah berasrama.

Sementara itu, Aminuddin berkata, NUTP juga meminta kerajaan memberikan peruntukan kepada sekolah bagi menaik taraf bilik guru, memandangkan sebelum ini peruntukan RM70,000 diberi kepada sekolah bagi menaik taraf dan penyelenggaraan tandas.

Selain itu, beliau berkata, kajian secara menyeluruh terhadap kadar elaun pentadbir di institusi pendidikan juga mesti dilaksanakan.

"Contohnya kadar elaun penolong kanan di sekolah rendah hanya RM60 saja berbanding tanggungjawab besar dipikul.

"Selain itu, pentadbir institusi pendidikan lain seperti pengarah, timbalan pengarah Institut Pendirikan Guru (IPG), kolej matrikulasi langsung tidak ada sebarang elaun.

"Kita juga menyokong pendirian Kementerian Pendidikan (KPM) untuk tidak mengembalikan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)," katanya turut memaklumkan penyelesaian secara segera perlu dibuat terhadap isu kekurangan guru di sekolah seluruh negara sama ada melalui pengambilan tetap atau secara kontrak (COS).

Katanya, kesedaran terhadap hal berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan (OSH) di institusi pendidikan juga perlu diperkasakan.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment