Tuesday 19 December 2023

USAH MELULU AMBIL MODEL PENDIDIKAN LUAR


Foto hiasan

Dunia pendidikan menyaksikan penetapan sengit pada kedudukan antarabangsa, khususnya Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) baru-baru ini. Pendidikan menjadi medan pertempuran, dengan negara bersaing untuk tempat teratas dalam ranking ini.

Walaupun ia berupaya memberikan peluang penambahbaikan, ia juga menimbulkan persoalan penting iaitu mengenai mengejar kedudukan ranking semata-mata dan pengajaran boleh diambil Malaysia dari negara lain mengharungi fenomena ini.

Pengajaran dari negara berskor tinggi prestasi cemerlang seperti Singapura dalam PISA boleh dikaitkan dengan faktor seperti pelaburan besar dalam pendidikan, penekanan kuat terhadap pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) serta tumpuan menarik bakat pakar teknologi sedunia seperti pengenalan visa baharu 'Tech-Pass' mereka.

Bagaimanapun, kebimbangan mengenai waktu persekolahan bertambah, tuisyen panjang, risiko dan tekanan untuk capaian pelbagai ujian menghantui ciri pembelajaran di Singapura. Peningkatan markah PISA bagi China baru-baru ini dan kehadiran universiti terkenal di sana mempamerkan peningkatan kuasa negara itu dalam dunia pendidikan.

Seperti Korea Selatan, satu lagi negara berprestasi tinggi dalam ranking PISA, mereka menekankan kerja keras, disiplin dan ujian piawai untuk melahirkan generasi pelajar mahir dalam matematik dan sains.

Bagaimanapun, kebimbangan terhadap pembelajaran hafalan, kekurangan kreativiti, tekanan kuat untuk berjaya dan tekanan ke atas pelajar, memerlukan pertimbangan teliti.

Finland, sebaliknya, membentangkan pendekatan berbeza. Walaupun mempunyai kedudukan lebih rendah untuk institusi pengajian tingginya, Finland secara konsisten berada pada kedudukan antara berprestasi tinggi dalam PISA.

Ini menunjukkan Finland mungkin melakukan sesuatu yang betul dari segi pendidikan rendah dan menengah. Sistem Finland mengutamakan ekuiti, kesejahteraan dan pembelajaran berasaskan keseronokan, membawa kepada persekitaran pembelajaran positif dan memupuk minat untuk belajar.

Walaupun dipuji kerana pendekatan holistik, pengkritik berpendapat sistem Finland terlalu santai dan mungkin tidak menyediakan pelajar dengan secukupnya untuk menghadapi tekanan pendidikan tinggi atau realiti zaman pekerjaan.

Sementara itu, desentralisasi sistem pendidikan Amerika Syarikat (AS) ke dalam pentadbiran pendidikan berasaskan daerah berautonomi menimbulkan cabaran dalam penanda aras nasional mereka.

Hakikatnya, walaupun ujian piawai dan akauntabiliti dapat dilaksanakan, kebimbangan AS mengenai guru mereka 'mengajar mengikut ujian', penyempitan kurikulum dan ekuiti untuk pelajar kurang bernasib baik terus kekal.

Bagi Thailand dan Indonesia, mendaki tangga kedudukan antarabangsa menjadi satu kemestian strategik yang membawa kepada tindak balas kerajaan pelbagai serampang. Thailand menubuhkan Jawatankuasa PISA Kebangsaan pada Oktober lalu bertujuan menambah baik keputusan mereka dalam penilaian 2025.

Indonesia, menerusi sebagai sebahagian 'Wawasan Indonesia Emas 2045', memperuntukkan bajet pendidikan memecahkan rekod sebanyak 660.8 trilion rupiah untuk 2024, melaksanakan pembaharuan sekolah dengan konsep Merdeka Belajar, pembaharuan kurikulum iaitu Kurikulum Merdeka dan melabur dalam program latihan perguruan.

Abai bakat umum tempatan

Bagaimanapun, kebimbangan kekal mengenai penjajaran usaha ini dengan keperluan dan konteks khusus mereka. Pengkritik berpendapat penekanan pada kedudukan ranking mengabaikan kepentingan memupuk bakat umum tempatan dan gagal menangani ekuiti pendidikan. Ini boleh mewujudkan sistem pendidikan dua darjat tidak setara.

Malaysia sebagai negara giat terbabit dalam pembaharuan pendidikan, tidak asing dengan fenomena ini. Namun, dasar Malaysia mengutamakan kualiti dan ekuiti pendidikan.

Ramai di antara akademik menyedari skor PISA sering gagal mencerminkan spektrum penuh kejayaan pendidikan, dengan mengabaikan faktor seperti kesejahteraan pelajar, pembangunan holistik dan inovasi.

Walaupun menyedari batasan dalam metrik PISA ini, golongan akademik masih mengiktiraf pengaruhnya dan melaksanakan pembaharuan dengan sewajarnya.

Di bawah konsep Malaysia MADANI, penggubal dasar Malaysia menyasarkan kesaksamaan melalui intervensi untuk sekolah kurang sumber, biasiswa untuk pelajar kurang bernasib baik dan program menggalakkan keterangkuman.

Pembiayaan berasaskan hasil, pelaburan teknologi dan skim baharu untuk menarik pendidik bergraduan menangani kebimbangan kualiti pembelajaran.

Pada masa sama, inisiatif seperti Rangka Kerja Kurikulum Sekolah 2027 menyasarkan pemikiran kritis, kreativiti dan penyelesaian masalah di samping pengetahuan asas kukuh menekankan dimensi moral, adab dan integriti.

Pendekatan pelbagai serampang ini bertujuan meningkatkan hasil pendidikan di seluruh Malaysia sambil mengemudi kerumitan kedudukan antarabangsa dan membina sistem pendidikan benar-benar bertaraf dunia.

Kesimpulannya, apabila ahli politik di seluruh dunia taasub dengan kedudukan ranking PISA masing-masing, golongan cendekiawan Malaysia boleh mendapat manfaat daripada pembelajaran daripada negara lain.

Bagaimanapun, ahli akademik negara mesti mengelak daripada mengutamakan perbandingan antarabangsa berbanding pendekatan berkaitan kontekstual.

Walaupun pengajaran daripada kejayaan negara lain adalah berharga, meniru model mereka secara membuta-tuli mungkin tidak begitu berkesan dalam konteks Malaysia yang unik.

Dr Syed Alwee Alsagoff
Felo, Majlis Profesor Negara

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment