Tuesday, 12 December 2023

KEUPAYAAN FADHLINA, KPM DITAGIH TINGKAT KUALITI PENDIDIKAN

Fadhlina Sidek

Minggu lalu negara digemparkan dengan pengumuman Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (Sektor Operasi Sekolah), Azman Adnan mengenai kemerosotan hasil dan pencapaian murid sekolah menerusi laporan Program untuk Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) 2022 dikeluarkan Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD).

PISA adalah kajian pentaksiran antarabangsa mengukur pencapaian pelajar berumur 15 tahun dalam tiga domain literasi utama iaitu matematik, saintifik dan bacaan oleh OECD.

Walaupun penilaian ini sekadar melaporkan statistik pencapaian dan tidak menyusun kedudukan antara 81 negara menyertainya, dapatan antarabangsa ini penting untuk melihat realiti senario pendidikan sekolah di Malaysia sebagai rujukan bagi memperbaiki segala kelemahan.

Justeru, pencapaian Malaysia tahun itu menunjukkan penurunan ketara membabitkan skor berbeza di antara ketiga-tiga domain literasi diberikan tumpuan.

Domain utama seperti Matematik mencatatkan penurunan sebanyak 31 mata daripada 440 di dalam PISA 2018 kepada 409 (2022). Domain saintifik pula mencatatkan penurunan sebanyak 22 mata daripada 438 kepada 416, manakala tahap literasi bacaan menurun 27 mata daripada 415 kepada 388.

Ini menunjukkan skor purata bagi murid di Malaysia dilihat lebih rendah daripada skor purata ditetapkan OECD bagi ketiga-tiga tahap literasi berkenaan.

Dalam erti kata lain ini, sesuatu perlu dilakukan secara serius dan kritikal kerana hasil seperti ini jika tidak disantuni dengan kemas akan memberikan implikasi besar kepada sistem pendidikan dalam negara sekali gus mengakibatkan negara ketinggalan dari sudut dan kerangka pendidikan global.

Melihat secara perspektif, keputusan PISA 2022 adalah berdasarkan kajian dijalankan pada April-Mei 2022. Tempoh itu di bawah pentadbiran kerajaan campuran Perikatan Nasional (PN) yang tidak membabitkan pembabitan Kerajaan Perpaduan kerana kedudukan politik sewaktu itu sebagai parti pembangkang. Oleh sebab itu, ia tidak membabitkan kepemimpinan Menteri Pendidikan ketika ini, Fadhlina Sidek bagi menyabitkan pertanggungjawaban.

Menurut fakta kajian, pentaksiran PISA ini dilakukan setiap tiga tahun dan akibat daripada wabak dan pandemik COVID-19, proses ini terhenti seketika dan ditangguhkan kepada satu tahun baharu iaitu 2022 yang mana ini pembabitan kelima Malaysia dalam kajian PISA ini selepas 2009, 2012, 2015 dan 2018.

Walaupun keciciran pembelajaran ketika pandemik COVID-19 dilihat sebagai faktor utama mempengaruhi kemerosotan pencapaian murid sekolah Malaysia ketika itu, faktor politik negara tidak stabil disebabkan 'rampasan kuasa' tanpa melalui proses demokrasi serta keputusan 'lock down' kerajaan mengakibatkan negara menyaksikan tempoh pengurungan dalam rumah antara paling lama berbanding dengan negara lain terkesan pandemik COVID-19 ketika itu.

Petunjuk jelas kegagalan dasar

Secara tidak langsung, ini memberikan satu petunjuk jelas bahawa kegagalan dasar itu ternyata lebih mendominasi naratif semasa dan membawa kepada satu implikasi negatif kepada kualiti murid di sekolah ketika itu.

Di sepanjang tempoh penutupan itu, sekolah di Malaysia ditutup jauh lebih lama berbanding negara lain akibat perintah darurat diisytiharkan kerajaan PN ketika itu. Akibatnya proses pembelajaran menjadi lebih perlahan dan tidak mencapai objektif ditetapkan disebabkan perencanaan kuasa serta ketidakstabilan politik membawa kepada pemusatan kuasa.

Akibat daripada polemik politik kuasa ini, ia memberikan tamparan hebat, tidak hanya kepada sistem pendidikan negara tetapi kepada tenaga pengajar untuk menyesuaikan diri dengan kaedah baharu dilihat sukar untuk dilaksanakan disebabkan kualiti dan kuantiti infrastruktur internet dan gajet tidak seimbang serta kurang memberangsangkan.

Ini jelas memberikan kesan serius kepada pembawaan murid kerana mereka kehilangan nilai tradisi pendidikan dan digantikan dengan kaedah baharu dilihat tidak mesra pendidikan kerana latar belakang sosio-ekonomi serta lokasi berbeza.

Akibat ketidakstabilan politik dan kegagalan kerajaan ketika itu mewujudkan satu suasana politik kondusif, akhirnya ia memberikan kesan tidak sepatutnya terhadap prestasi murid seperti dilihat dalam pelaporan PISA 2022.

Justeru, adalah satu tanggungjawab dan beban besar untuk dipikul Kerajaan Perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, terutama sekali Fadhlina Sidek yang mengepalai Kementerian Pendidikan (KPM) bagi memastikan kelemahan kerajaan dahulu dapat diperbetulkan dan seterusnya memberikan nafas baharu kepada sistem pendidikan negara.

Jalannya adalah dengan merencanakan strategi khusus yang mampu memacu prestasi kesemua murid dalam negara ini untuk menjadikan mereka lebih berjiwa kental dalam menongkah arus ilmu tanpa perlu dibayangi ancaman politik tidak sihat dan ketidakstabilan politik.

Pembabitan beliau sebagai tonggak nombor satu dalam KPM amat ditagih bagi menyuntik dan menyemat inspirasi pendidikan nasional. Fadhlina dan pasukannya di KPM bukan sahaja dituntut untuk berkerja keras bagi merealisasikan agenda penting pendidikan negara terutamanya mengangkat kualiti pendidikan dan kemenjadian murid.

Mereka perlu mengembalikan kecemerlangan sektor pendidikan negara di peringkat antarabangsa selaras dengan falsafah MADANI yang inklusif dengan citra Malaysia rencam dan beraneka ragam.

Mujibu Abdul Muis
Pensyarah Kanan Sains Politik,
Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi (FSPPP),
Universiti Teknologi MARA (UiTM)

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment