Tuesday 19 December 2023

KONSEP MALAYSIA MADANI TERAP NILAI KEMANUSIAAN MURID


Foto hiasan

Jika ditelusuri hari penting berlaku sepanjang 2023 yang semakin hampir melabuhkan tirainya, tema diserlahkan berkait dengan konsep Malaysia MADANI diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bermula dengan Hari Pekerja bertemakan 'Pekerja Pemangkin Wadah Malaysia MADANI', Hari Guru (Guru Insani Pemangkin Generasi MADANI.

Tema sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan pula 'Perpaduan Teras Malaysia MADANI'. Hari Kebangsaan pada 31 Ogos dan Hari Malaysia pada 16 September menggunakan tema sama 'Malaysia MADANI: Tekad Perpaduan Penuhi Harapan'.

Sehubungan itu, tema dipilih untuk hari penting sepanjang tahun ini jelas menunjukkan penekanan kepada konsep MADANI sebagai teraju utama.

Antara konsep penting MADANI ialah prinsip keseimbangan dan mampan. Prinsip ini menjamin keadilan untuk semua tanpa diskriminasi, ketidakadilan atau penindasan.

Dalam prinsip keseimbangan, semua rakyat seharusnya dilayan secara adil dan sama rata. Hal ini bertujuan mewujudkan masyarakat seimbang dan mampan serta semua rakyat boleh hidup dalam kesejahteraan.

Namun, menjelang bulan terakhir 2023, dunia dikejutkan dengan perang Palestin-Israel menyebabkan puluhan ribu nyawa rakyat Gaza tidak berdosa menjadi korban.

Malaysia melalui Anwar menyatakan pendirian negara berkenaan konflik itu. Ia turut diterjemahkan dalam pelbagai aktiviti kesedaran di sekolah.

Apa yang lebih penting ialah aspek empati dan kemanusiaan ini bukan satu proses bersifat one-off tatkala konflik meragut ribuan nyawa manusia berlaku.

Selaras dengan konsep MADANI, penerapan aspek kemanusiaan adalah proses berterusan selari dengan konsep Rukun Negara kelima, Kesopanan dan Kesusilaan

Kempen nilai kemanusiaan

Selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), semua potensi yang ada pada murid perlu dikembangkan secara holistik, optimum dan dilaksanakan dengan mengaitkan potensi itu antara satu sama lain.

Hal ini bertujuan melahirkan insan seimbang nilai kemanusiaan dalam diri murid.

Golongan pendidik sering diberi jolokan sebagai agen perubahan harus memainkan peranan penting dalam menerapkan nilai kemanusiaan dalam diri murid sejak awal persekolahan.

Antara inisiatif dapat dilakukan adalah melalui kempen nilai kemanusiaan di sekolah yang mana sedikit sebanyak membantu membuka mata murid peri pentingnya nilai kemanusiaan dalam kehidupan.

Selain itu, guru patut menarik murid dalam aktiviti kemanusiaan dengan memberi bantuan kepada masyarakat sangat memerlukan. Dari situ akan menerbitkan sifat ihsan dan empati dalam kalangan murid.

Selain itu, guru juga hendaklah menjadi contoh teladan yang baik kepada murid bagi memupuk semangat kemanusiaan dalam diri murid, mempunyai sifat empati terhadap kesengsaraan orang lain.

Penyalahgunaan teknologi juga seharusnya ditekankan dalam kalangan murid. Sebagai contoh guru boleh mengaitkan penggunaan bom fosforus oleh Israel ketika mengebom Gaza supaya murid mengetahui bahaya penggunaan bahan kimia dalam senjata api terhadap manusia.

Pendedahan bahaya bahan dan bom kimia ini bertujuan menghidupkan jiwa kemanusiaan murid, memupuk kesedaran menjaga hubungan sesama insan walaupun berbeza prinsip dan pandangan.

Tuntasnya, Elemen Merentas Kurikulum (EMK) sudah diperkenalkan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Bermakna, elemen kemanusiaan boleh didedahkan kepada murid di sekolah dengan mengaitkan pembelajaran dengan krisis kemanusiaan berlaku di dunia.

Kesedaran awal dapat membentuk murid menjadi seorang insan dapat membezakan perkara 'baik dan buruk' bukan sahaja kepada diri sendiri bahkan persekitaran mereka.

Melalui pelaksanaan EMK, generasi murid 'manusiawi' dan mempunyai nilai kemanusiaan tinggi dapat dilahirkan oleh sistem pendidikan kebangsaan seperti digariskan dalam konsep Malaysia MADANI.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment