Wednesday 21 April 2021

PERKEMAS GARIS PANDUAN DI SEKOLAH

Gambar hiasan

Pembelajaran secara bersemuka di sekolah penting untuk mengatasi limitasi pembelajaran dalam talian, terutama murid yang belum mempunyai kemahiran asas pembelajaran 4M, iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul.

Berdasarkan data daripada portal Untuk Malaysia, antara Januari hingga Februari lalu terdapat 1,176 murid dilaporkan tidak boleh membaca, menulis dan mengira.

Justeru, pembukaan sekolah secara berperingkat semula sejak 8 Mac hingga 5 April lalu, memberi peluang kepada lebih 5 juta murid kembali ke sekolah untuk meneruskan sesi pembelajaran secara bersemuka.

Harus diingat, pembukaan sekolah semula kerana ditutup ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) itu bukan kali pertama. Sekolah dan institusi pendidikan dibuka pada 15 Julai tahun lalu, tetapi terpaksa ditutup pada 9 November berikutnya peningkatan kes COVID-19 secara mendadak.

Justeru, Kementerian Pendidikan (KPM) mengeluarkan Garis Panduan Pengurusan Pembukaan Semula Sekolah, Garis Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah dalam Norma Baharu serta Garis Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah dalam Norma Baharu 2.0.

Meskipun pelbagai garis panduan dikeluarkan KPM, kes dalam kalangan murid berlaku. Justeru, apakah penyelesaian lain boleh dilakukan?

Pertama, kaedah bubble protection, iaitu murid dibahagikan kepada kumpulan lebih kecil seramai 12 individu. Kumpulan ini belajar, makan dan menjalankan aktiviti sesama. Pergerakan pelajar akan dihadkan bersama kumpulan sendiri.

Cara pembelajaran seperti ini penting untuk murid prasekolah dan sekolah rendah kerana mereka tidak dapat fokus sewaktu pembelajaran dalam talian. Mereka lebih suka melakukan aktiviti aktif berbanding duduk di hadapan komputer.

Pembahagian kepada kumpulan kecil itu mengurangkan risiko penularan COVID-19 kepada pelajar selain kumpulan terbabit.

Cadangan ini digunakan di beberapa negara seperti Denmark, Jerman, Finland dan Norway. Konsep ini berjaya diaplikasi sejak sekolah dibuka di negara terbabit dengan tiada peningkatan kes secara drastik dilaporkan.

Kedua, pengenalan jadual kelas bergilir seperti di Uruguay. Murid akan bergilir antara kelas dalam talian dan bersemuka. Inisiatif ini mengurangkan bilangan murid dalam kelas pada satu-satu masa.

Dengan kaedah ini juga, murid bermasalah akses internet boleh mendapatkan bahan pembelajaran tertinggal pada hari pembelajaran bersemuka.

Dalam konteks Malaysia, cadangan jadual kelas bergilir dapat mengurangkan kesesakan di tempat menunggu ibu bapa, fasiliti sekolah dan tempat awam lain kerana limitasi ruang untuk menjalankan prosedur operasi standard (SOP).

Ketiga, memberi keutamaan guru dalam pemberian vaksin. Hal ini tidak terikat kepada guru bertugas di bawah KPM, bahkan semua guru sekolah berdaftar.

Ia penting kerana guru akan mengajar lebih 100 murid seminggu sehingga berisiko menjadi ejen penyebar COVID-19.

Pendekatan pembelajaran bersemuka tidak dapat dinafikan menjadi pilihan utama kepada murid dan guru. Namun, keselamatan murid juga penting untuk diberikan keutamaan demi mengawal penularan jangkitan COVID-19.

Danial Farook,
Persatuan Belia Harmoni Malaysia dan Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi MARA (UiTM)

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment