Wednesday 4 September 2019

KEMAHIRAN MELAKAR, KUNCI KBAT

fvs-1

KUALA LUMPUR 4 Sept. - Kemahiran melakar atau Freehand Visualisation Skills (FVS) adalah kunci kepada keupayaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).

RUZAIMI MAT RANI
Dr. Ruzaimi
Pengasas FVS, Dr. Ruzaimi Mat Rani berkata, kegagalan menguasai dengan baik kemahiran tersebut akan menjejaskan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Katanya, kemahiran berkenaan dapat membantu guru-guru dan pelajar-pelajar menzahirkan idea-idea komplek dengan lebih baik dan efektif.
"Masih ramai guru dan pelajar tidak mengetahui dan tidak menguasai kemahiran ini dengan baik," katanya di sini baru-baru ini.
Sehubungan itu satu bengkel membabitkan 110 orang Guru Bimbingan Kaunseling daripada kawasan wilayah Bangsar telah terpilih menyertai Bengkel Mengasah Kreativiti dan Inovasi melalui FVS dengan kerjasama Pejabat Pendidikan Wilayah Bangsar Pudu, RHB Bank, Drawzania dan Kolej Antarabangsa YPC.
Ia merupakan destinasi keempat siri jelajah Malaysia dalam membudayakan FVS kepada guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah dan pusat pengajian tinggi di Malaysia.
Menurut Ruzaimi, program yang diadakan selama tiga jam sudah mencukupi sebagai program pengenalan kepada guru-guru Kaunseling untuk memahami keperluan FVS kepada proses menguasai KBAT.
"Setelah program ini, guru-guru ini akan dapat berlatih menguasai FVS ini menggunakan platfom www.drawzania.com. Platfom ini adalah solusi kepada FVS di mana orang ramai dapat berlatih menguasai FVS menggunakan demo video yang disedikan di situ," katanya.
Bengkel berkenaan memberi peluang kepada guru-guru untuk memahami dengan lebih mendalami tentang FVS serta cara mengaplikasikannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Bengkel yang terbahagi kepada tiga modul penting telah diformulasi oleh Dr.Ruzaimi Mat Rani iaitu asas FVS, teknik FVS dan aplikasi FVS.
UTUSAN MALAYSIA ONLINE

No comments:

Post a Comment