Monday 16 November 2020

5 PEJABAT PENDIDIKAN MALAYSIA DI LUAR NEGARA DITUTUP



KUALA LUMPUR: Kementerian Pengajian Tinggi bercadang menutup lima pejabat Pendidikan Malaysia (EM) di luar negara, selari langkah rasionalisasi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi I, Datuk Dr Mansor Othman, berkata cadangan langkah penutupan itu membabitkan pejabat EM di Chicago, Los Angeles, New Zealand, Ho Chi Minh dan Perth.

Beliau menjelaskan pejabat berkenaan didapati tidak lagi menyumbang kepada pertambahan penuntut antarabangsa ke Malaysia, geran penyelidikan atau sebarang peningkatan hasil kepada negara.

"Menerusi Rancangan Malaysia Ke-11 (RMKe-11), kerajaan menggariskan strategi untuk menyusun semula institusi sektor awam bagi mengurangkan pertindanan peranan dan tanggungjawab antara agensi ke arah mewujudkan sektor awam yang dinamik.

"Justeru, JPA melalui surat bertarikh 16 Mei 2019 menyatakan hasrat untuk melaksanakan rasionalisasi pejabat perwakilan dan wakil agensi kerajaan Malaysia di luar negara yang turut membabitkan pejabat EM," katanya pada sesi jawab lisan, di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Beliau menjawab soalan Dr Maszlee Malik (Bebas-Simpang Renggam).

Bagi memperhalusi cadangan rasionalisasi dikemukakan JPA, Mansor berkata beberapa siri perbincangan dan sesi libat urus dengan pemegang taruh kementerian diadakan.

Menerusi pendekatan itu, beliau berkata cadangan rasionalisasi pejabat EM dikemukakan kepada JPA dan dibentangkan kepada Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Penubuhan, Pemindahan dan Penutupan Pejabat Wakil Agensi Kerajaan Malaysia di luar negara pada 16 Januari lalu.

"Jawatankuasa berkenaan seterusnya mencadangkan supaya rasionalisasi pejabat EM dilaksanakan secara terangkum dengan rasionalisasi Pejabat Wakil Agensi Kerajaan Malaysia di luar negara.

"Buat masa ini, pelaksanaan rasionalisasi Pejabat Wakil Agensi Kerajaan Malaysia di luar negara sedang dikaji dan diperhalusi secara menyeluruh di peringkat agensi pusat," katanya.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment