Wednesday 4 November 2020

BELANJAWAN 2021: PERKASA PENDIDIKAN SECARA DIGITAL ANTARA HARAPAN PEMEGANG TARUH


KUALA LUMPUR: Memperkasa pendidikan negara secara digital adalah antara yang diharap akan diberi tumpuan utama pada Belanjawan 2021 pada Jumaat, demi kelestarian dan kelangsungan sistem pendidikan terutamanya dalam berhadapan dengan cabaran COVID-19, demikian menurut persatuan-persatuan berkaitan.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Aminuddin Awang, berkata harapan itu berasaskan pengalaman negara berhadapan dengan pandemik, memandangkan pengajaran dan pembelajaran (PdP) terus berlangsung melepasi sempadan kelas atau bilik kuliah, dan ini membuktikan kaedah secara maya itu adalah amat penting dan sangat perlu.

Beliau berkata sehubungan itu NUTP berharap kerajaan dapat menyediakan peruntukan besar disediakan khusus bagi memperkasa pendidikan secara digital.

"Antaranya seperti penyediaan gajet khas untuk pembelajaran secara maya kepada murid miskin, rebat RM1,000 kepada guru bagi pembelian gajet atau komputer riba khusus untuk pengajaran secara maya, selain peruntukan untuk peningkatan kemahiran guru bagi pengajaran secara maya," katanya ketika dihubungi Bernama.

BERNAMA ONLINE

No comments:

Post a Comment