Tuesday 10 November 2020

TAMBAH BAIK PERJAWATAN GURU BESAR, GURU PENOLONG KANAN

Timbalan Menteri Pendidikan 1, Muslimin Yahaya ketika sidang Dewan Rakyat di bangunan Parlimen, hari ini.



KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan mencadangkan penambahbaikan tadbir urus sekolah secara menyeluruh membabitkan penstrukturan semula fungsi dan gred jawatan pentadbir sekolah.

Timbalan Menterinya, Muslimin Yahaya, berkata kertas cadangan mengenai perkara itu sudah dihantar kepada pihak yang berkaitan di agensi pusat.

Katanya, ia adalah satu keperluan selepas mengambil kira pelaksanaan Dasar Pensiswazahan Guru dan perubahan skim pegawai perkhidmatan pendidikan (PPP) sebagai Skim Perkhidmatan Bersepadu.

Katanya, jawatan guru besar adalah pentadbir sekolah rendah, dibantu tiga atau lebih guru penolong kanan yang dilantik dalam kalangan PPP pada gred hakiki DG32 hingga DG40, mengikut gred serta kategori sekolah.

Antara syarat pelantikan ke jawatan guru besar adalah memiliki Kelayakan Profesional Pemimpin Pendidikan Kebangsaan atau National Professional Qualification for Educational Leaders (NPQEL).

"Ia termasuk elaun, struktur organisasi dan pentadbiran, termasuk jawatan guru serta anggota kumpulan pelaksana (AKP). Kertas cadangan ini telah dikemukakan kepada agensi pusat, pada 23 Disember 2019.

"Agensi pusat kini dalam peringkat penilaian bagi memperhalusi cadangan ini. Ia termasuklah penelitian dari segi kebolehlaksanaan dan impak keseluruhan terhadap skim perkhidmatan keguruan.

"Usaha ini penting bagi memenuhi keperluan perkhidmatan dan mencapai aspirasi dasar pendidikan secara amnya," katanya pada sesi lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Salim Sharif (BN-Jempol) yang mahu kementerian menyatakan perancangan terkini bagi memantapkan gred hakiki perjawatan guru besar dan guru penolong kanan sekolah kebangsaan seluruh negara.

BERITA HARIAN ONLINE


No comments:

Post a Comment