Monday 16 November 2020

BENARKAN GURU RENTAS NEGERI CUTI SEKOLAH

Gambar fail foto NSTP

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan diminta berunding dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi memohon kebenaran rentas negeri membabitkan guru yang mengajar di Semenanjung atau di Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan menjelang cuti persekolahan tidak lama lagi.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata perkara ini boleh dibincangkan di antara kedua-dua pihak berkenaan, berikutan ramai guru yang ingin pulang ke kampung halaman masing-masing.

"Saya cadangkan kepada Menteri Pendidikan (Dr Mohd Radzi Md Jidin) untuk berunding dengan PDRM kerana guru-guru ini akan bercuti panjang.

"Mereka (guru) juga boleh memohon kebenaran secara individu untuk pulang sama ada ke Semenanjung atau guru di sini yang ingin balik ke Sabah, Sarawak atau Labuan dengan berjumpa PDRM," katanya dalam sidang media harian COVID-19, di sini, hari ini.

Kementerian Pendidikan mengumumkan hari terakhir sesi persekolahan tahun ini pada 17 Disember bagi negeri Kumpulan A dan 18 Disember bagi negeri Kumpulan B.

Katanya, kebenaran rentas negeri bagi guru yang berkeluarga sepatutnya lebih mudah, memandangkan kerajaan membenarkan pasangan bekerja jarak jauh untuk berbuat demikian dengan syarat mendapat kebenaran daripada polis.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment