Monday 16 November 2020

SEKOLAH DAIF TIDAK SELAMAT DIDAHULUKAN UNTUK DIBAIKI, NAIK TARAF



KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan (KPM) memberi tumpuan kepada sekolah daif pada skala enam dan tujuh iaitu yang tidak selamat untuk didahulukan bagi dibaik pulih, dinaikkan taraf atau dibina semula.

Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Dr Mah Hang Soon, berkata skala tujuh merujuk kepada bangunan yang tidak selamat dengan pengesahan daripada Jabatan Kerja Raya (JKR).

Katanya, skala enam pula merujuk kepada bangunan yang tidak selamat dengan pengesahan dilakukan oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN).

"KPM mewujudkan satu mekanisme atau kaedah khusus dalam mengenalpasti keadaan bangunan sekolah dan bermula tahun lalu, KPM melaksanakan analisis skor gred impak sebagai penambahbaikan bagi menentukan tahap keadaan komponen fizikal atau kemudahan bangunan sekolah.

"Melalui penilaian ini, KPM dapat menentukan keutamaan untuk melaksanakan projek pembangunan semjula atau menaik taraf bangunan sekolah yang tidak selamat digunakan," katanya pada sesi jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Azizah Mohd Dun (BERSATU-Beaufort) yang meminta kerajaan menyatakan kaedah diguna pakai dalam mengenal pasti sekolah daif di negara ini.

Hang Soon, berkata tatacara mengenal pasti keadaan fizikal bangunan sekolah adalah daripada maklumat disediakan oleh pihak sekolah dan disahkan oleh pengetua atau guru besar.

"Pemeriksaan lanjut turut dilakukan oleh penolong jurutera di PPD atau JPN bagi menentukan tahap pada skala bagi setiap bangunan sekolah di daerah masing-masing selain pengesahan keadaan fizikal oleh agensi teknikal iaitu JKR bagi bangunan daif yang berada pada skala enam dan tujuh.

"Pada masa sama, KPM melaksanakan kerja penyelenggaraan bagi bangunan sekolah yang masih boleh diperbaiki berdasarkan keperluan tertakluk kepada keutamaan dan kedudukan kewangan semasa kerajaan," katanya.

BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment