Gambar hiasan
GEORGE TOWN, 14 Feb (Bernama) --
Transformasi digital yang pantas dapat mengatasi kekurangan golongan pendidik
di seluruh dunia, sedekad dari sekarang.
Pengarah Pembangunan Yayasan Pembangunan
Asia bagi Sumber Manusia & Pendidikan (HEAD) C. Liang berkata berdasarkan
Pertubuhan Pendidikan, Kebudayaan dan Saintifik Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (UNESCO), hampir 69 juta guru baharu di seluruh dunia diperlukan
menjelang 2030 untuk mencapai Matlamat Pembangunan Lestari keempat (SDG4).
Liang berkata dalam tempoh 10 tahun, dunia
akan memerlukan kira-kira 26 juta orang dewasa untuk direkrut dan dilatih
sebagai guru sekolah rendah untuk memastikan kuota UNESCO tercapai.
Bagaimanapun, pada akhirnya, alasan utama
untuk mempunyai seramai mungkin guru adalah untuk menyediakan pendidikan bagi
ratusan juta kanak-kanak (seluruh dunia).
“Bagaimanapun, mungkin ada cara lain untuk
menggunakan teknologi bagi tujuan berbeza daripada struktur pendidikan
tradisional dan mungkin kita masih mempunyai harapan untuk mencapai sasaran
2030 SDG4,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam ucapan
pembukaan sempena ceramah umum, Reimagining Tomorrow: The Digital
Transformation of Education oleh Lee Soo-Inn, pengasas bersama dan Ketua
Pegawai Eksekutif syarikat teknologi pendidikan Enuma di sini semalam.
Lee yang membangunkan aplikasi permainan
pendidikan untuk kanak-kanak, termasuk mereka yang kurang upaya pembelajaran
berkata penubuhan syarikat berpangkalan di Amerika Syarikat itu, bertujuan
menyediakan pendidikan untuk semua bermula daripada anak lelakinya, merupakan
kanak-kanak berkeperluan khas.
“Kami mahu membangunkan dan mereka bentuk
permainan dan aplikasi yang dapat membantu semua kanak-kanak untuk belajar dan
berkembang secara bebas,” katanya.
Lee juga menegaskan selain daripada
kanak-kanak kurang upaya pembelajaran serta sukar bersaing dengan rakan sebaya,
ramai juga golongan itu yang tidak dapat akses kepada sebarang bentuk
pendidikan sama sekali.
Menurut statistik Hari Literasi
Antarabangsa UNESCO pada tahun 2018, lebih 260 juta kanak-kanak dan remaja
tidak didaftarkan di sekolah dan enam daripada 10 anak muda itu tidak
memperoleh kemahiran minimum dalam literasi dan numerasi.
"Enuma telah membangunkan ‘Kitkit
School’, sebuah aplikasi pendidikan sumber terbuka yang direka untuk
menyediakan kanak-kanak asas dan amalan yang diperlukan untuk membina kemahiran
asas dalam literasi dan matematik walaupun tanpa akses sekolah atau sumber,”
katanya dan menambah Kitkit School dicipta untuk pertandingan Global Learning
XPRIZE, dilancarkan pada tahun 2014.
Beliau menambah ujian lapangan untuk
aplikasi itu dijalan di antara 2016 dengan 2017 di kawasan pedalaman di
Tanzania, meliputi hampir 3,000 kanak-kanak yang mendapat pendidikan yang
terhad.
BERNAMA ONLINE
No comments:
Post a Comment