Saturday 1 February 2020

LEBIH BERKESAN GUNA BAHASA KEBANGSAAN - iGURU

iGuru berkata, pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik melalui bahasa kebangsaan terbukti lebih berkesan berbanding penggunaan bahasa Inggeris.
KUALA LUMPUR: Hasrat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memperkenalkan semula bahasa Inggeris dalam pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik dikhuatiri menyebabkan murid terutama luar bandar kurang berminat dengan dua mata pelajaran terbabit.
Presiden Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru), Mohd Azizee bin Hasan, berkata pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik melalui bahasa kebangsaan terbukti lebih berkesan berbanding penggunaan bahasa Inggeris.
“iGuru menyokong usaha mengukuhkan penguasaan bahasa Inggeris di sekolah sebagai persediaan menghadapi dunia pasaran kerjaya tetapi menyangkal faktor pengangguran disebabkan ketidakupayaan penguasaan bahasa berkenaan.
“Langkah Kementerian Pendidikan melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2003-2012 merosakkan masa depan hampir 3 juta murid terutama anak Melayu luar bandar dan usaha meramaikan nisbah penguasaan bidang sains dan matematik tidak mencapai nisbah 60:40,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Mohd Azizee berkata, kegagalan PPSMI terbukti dalam ujian antarabangsa iaitu Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) apabila menjunam hampir 100 mata di bawah purata dunia pada 2007 dan 2011.
Bagi Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA), katanya, pencapaian Malaysia turut merosot.
“IGuru menggesa Perdana Menteri mengambil kira kegagalan PPSMI dan mencari langkah terbaik untuk memastikan murid menguasai bahasa Inggeris dengan pendekatan yang lebih berkesan dan produktif.
“Menjadikan sains dan matematik sebagai sasaran bukan jalan penyelesaian terbaik tetapi menyiapkan murid yang mempunyai kompetensi penguasaan pelbagai bahasa termasuk bahasa Inggeris adalah jalan membina laluan kerjaya masa depan selaras dengan apa yang termaktub di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia,” katanya.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment