Saturday 1 February 2020

LAKSANAKAN 'PPSMI 2.0' SECARA HATI-HATI, TANGANI KELEMAHAN DASAR LAMA


KUALA LUMPUR: Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) perlu dilaksanakan selaras dengan kepentingan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar namun ia harus dilakukan secara berhati-hati bagi mengelakkan kegagalan dasar seumpama pada 2003.
Pengerusi Keilmuan Nasional, Zambri Mohd Isa, berkata pelaksanaan PPSMI kali kedua atau PPSMI 2.0 ini perlu ditambah baik, sekali gus tidak boleh mengulangi kesilapan dasar seumpama itu dengan meneliti semula faktor kegagalannya.
Mengulas lanjut, beliau berkata, pihak Kementerian Pendidikan perlu mengumpul semula maklumat berdasarkan kajian daripada pelaksanaan PPSMI terdahulu dan selesaikan masalah utama yang menyebabkan kegagalannya sama ada ia berpunca daripada kekurangan guru, alat bantu mengajar atau aspek kurikulumnya.
“Apabila mendengar kenyataan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad (Perdana Menteri) untuk kembalikan semula PPSMI ia tidak mengejutkan kerana kita tahu dari dulu lagi bahawa Dr Mahathir memperjuangkannya.
“Di zaman ini, kita melihat ada banyaknya PPSMI diperkenalkan semula namun ia harus dikaji dan dibuat secara berhati-hati selain tidak terburu-buru dan yang paling penting tidak ulang kesilapan dulu kerana kita tidak mahu kegagalan PPSMI 1.0 berulang kembali, ” katanya ketika dihubungi BH, di sini, hari ini.
Semalam, Dr Mahathir yang juga pemangku Menteri Pendidikan mengumumkan bahawa bahasa Inggeris akan digunakan semula untuk pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah bagi menggalakkan penggunaan bahasa antarabangsa itu.
Pada masa sama, Zambri berkata, PPSMI perlu dilaksanakan dengan matlamat untuk merealisasikan pendemokrasian pendidikan di mana pelajar di luar bandar turut mendapat ilmu dan pemahaman yang sama seperti golongan itu di kawasan bandar.
Beliau berkata, pengenalan terhadap PPSMI juga perlu dilakukan seawal di peringkat pra-sekolah supaya pelajar boleh memupuk minat di peringkat awal lagi, sekali gus tidak terkejut dengan perubahan drastik ‘peralihan’ bahasa.
“Di peringkat pra sekolah lagi perlu terapkan PPSMI...kita harus akur bahawa zaman ini kemahiran bahasa Inggeris sangat penting untuk menguasai ilmu. Malah jika kita lihat di China sendiripun, banyak anak kecil sudah diajar dengan bahasa ini, begitu juga di negara di rantau Asean, ” katanya.
Sementara itu, seorang guru yang enggan dikenali berkata, beliau menyokong pelaksanaan semula PPSMI kerana ia baik untuk pelajar itu dalam memenuhi cabaran pada masa depan.
“Secara peribadi, dari dulu saya menyokong PPSMI kerana banyak kesan positif untuk jangka panjang, ” katanya.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment