Wednesday 5 February 2020

TOLAK PPSMI JIKA KPM TIDAK SEDIA

Presiden KONGRES, Anuar Hussien.
JERANTUT: Kongres Guru Dalam Perkhidmatan Malaysia (KONGRES) meminta pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) 2.0 tidak dilaksanakan jika Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) tidak bersedia sepenuhnya.
Presidennya, Anuar Hussien, berkata melaksanakan PPSMI dalam keadaan terburu-buru akan hanya meruntuhkan keseluruhan sistem pendidikan.
Katanya, KPM perlu menyediakan tenaga pengajar yang secukupnya serta mahir untuk subjek berkaitan terlebih dahulu selain dalam masa sama, perlu meneliti kesediaan guru sedia ada serta buku teks yang sesuai.
“Tempoh persediaan itu mengambil masa kerana setiap sudut perlu diperhalusi, jika tidak ia hanya akan menimbulkan masalah kemudian hari seperti beberapa program yang dilaksanakan KPM sebelum ini.
“Jangan jadikan guru dan murid bahan uji kaji, dan kekerapan perubahan yang berlaku secara mendadak akan memberi kesan jangka panjang yang negatif.
“Kita bimbang sekiranya berlaku kegagalan pelaksanaan itu nanti, guru dijadikan kambing hitam dan dipersalahkan,” katanya.
Anuar berkata, bukan semua guru bahasa Inggeris boleh mengajar sains dan matematik begitu juga sebaliknya malah ketika ini berlaku guru mengajar subjek yang bukan kemahiran mereka.
Beliau yang juga Presiden Kesatuan Kebangsaan Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KKGLMSM), berkata perlaksanaan PPSMI sebelum ini gagal berdasarkan kaji selidik yang dilakukan.
“Kajian itu mendedahkan kegagalan PPSMI berikutan ketidakupayaan pelajar menguasai bahasa Inggeris dan bukan disebabkan mereka tidak tahu subjek matematik dan sains.
“Kesilapan ini tidak harus diulang dan sewajarnya baiki kurikulum subjek bahasa Inggeris bukan menyentuh sains dan matematik,” katanya.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment