KUALA LUMPUR, 2 Mei
(Bernama) – Menghampiri setahun pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH),
Kementerian Pendidikan giat melaksanakan pelbagai langkah pembaharuan dalam
usaha melahirkan modal insan cemerlang Malaysia.
Menteri berkenaan Dr
Maszlee Malik mahu merealisasikan aspirasi rakyat dengan menyediakan pendidikan
berkualiti yang membentuk rakyat Malaysia menjadi modal insan berkemahiran
tinggi, berpengetahuan serta saling bersatu padu.
Januari lalu, beliau
mengumumkan lima inisiatif merangkumi sembilan intervensi untuk dilaksanakan
tahun ini bagi meringankan bebanan tugas guru di seluruh negara, yang merupakan
perancangan jangka pendek di bawah bahagian proses pengajaran yang menjadi
tumpuan utama kementerian itu.
Inisiatif pertama yang
memudahkan pengurusan fail dan dokumentasi akan mengandungi tiga intervensi
melibatkan pengurusan Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), fail panitia dan
pelaporan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) manakala inisiatif kedua melibatkan
pengurusan data dan sistem dalam talian yang menyaksikan dua intervensi
dilaksanakan iaitu pengumpulan data diambil daripada sumber sedia ada
kementerian dan penggunaan sepenuhnya sistem kehadiran murid secara dalam
talian.
Inisiatif ketiga pula
memberi ruang kepada sekolah untuk merangka sendiri pelaksanaan Literasi dan
Numerasi (Linus) bersesuaian dengan keperluan murid yang selaras dengan
pemansuhan peperiksaan Tahap Satu (Tahun 1 hingga Tahun 3).
Inisiatif keempat
melibatkan pelaksanaan penyeragaman borang dan proses pemantau menerusi dua
intervensi bagi memastikan guru tidak lagi terbeban untuk mengisi borang
kebersihan, keselamatan dan penarafan kantin manakala inisiatif kelima adalah
penyelarasan penubuhan jawatankuasa di peringkat sekolah untuk memastikan
jawatankuasa tidak berkaitan tugas mendidik akan dimansuhkan.
KURANG BEBAN GURU
Langkah berkenaan
adalah antara usaha Kementerian Pendidikan untuk memastikan guru-guru dapat
mengajar dan bekerja dalam suasana gembira serta menyeronokkan, dan bukannya
merasa terbeban.
Kementerian dilihat
berusaha gigih untuk mengembalikan tugas hakiki guru iaitu mendidik dan
mengajar dan mahu memansuhkan kerja-kerja perkeranian yang mengganggu tugas
utama mereka.
Setiausaha Agung
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) Harry Tan
memberitahu Bernama langkah itu membolehkan guru-guru mempunyai lebih masa
bersemuka dengan murid dan pelajar.
Beliau berkata
Maszlee, yang dianggapnya berjiwa guru, telah memulakan proses dan menanamkan
pengertian supaya tumpuan mesti diberi pada tugas hakiki guru iaitu mendidik
dan bukannya mengisi borang.
“Yang penting, adanya
fokus kepada tugas hakiki guru iaitu mendidik dan bukan mengisi borang,” kata
Tan.
Menurutnya sejak Julai
tahun lepas, NUTP bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan untuk melaksanakan
proses terbabit termasuk berbincang dengan Maszlee dan Timbalan Menteri Teo Nie
Ching.
Beliau mengakui
cabaran yang dihadapi guru pada masa kini banyak berkaitan dengan
profesionalisme dalam mendidik.
Antaranya masalah
kekurangan guru Bahasa Inggeris, yang dalam usaha segera untuk mengatasinya,
terpaksa menyebabkan guru lain mengajar subjek itu.
“Sudah tentulah (cara
pengajaran guru itu) ada kekurangannya dan masyarakat serta pihak atasan pula
kemudian menyalahkan guru berkenaan,” katanya.
Selain itu Tan
menyuarakan beberapa isu yang perlu segera diatasi termasuk tentang kecelaruan
pengurusan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) yang melibatkan
enam kementerian dan prosedur operasi standard (SOP) bagi guru membawa pelajar
keluar sekolah menggunakan kenderaan bagi menghadiri aktiviti kokurikulum dan
ke hospital.
GURU SEBAGAI
FASILITATOR
Naib Canselor
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Prof Datuk Dr Mohammad Shatar pula
berpendapat berkata kaedah komunikasi satu hala yang diamalkan sejak sekian
lama sudah kurang efektif dalam proses pembelajaran dalam kalangan pelajar
sekarang.
Beliau berkata konsep
pembelajaran berpusatkan kepada pelajar mestilah diperkukuhkan di
sekolah-sekolah supaya para pelajar dapat menguasai kemahiran abad ke-21
seperti kemahiran berfikir, berkomunikasi dan bekerja dalam kumpulan.
“Guru-guru perlulah
bersedia mengubah cara dan kaedah mereka.
“Sebagai pengajar
mereka (guru-guru) perlulah berilmu dan bertindak sebagai fasilitator, di mana
proses pembelajaran akan dilakukan oleh pelajar itu sendiri,” jelasnya.
Beliau turut menyokong
usaha-usaha kerajaan untuk mengurangkan tugas pengkeranian guru termasuk
mewujudkan pembantu-pembantu guru, agar dapat memberi lebih ruang kepada guru
untuk menumpukan pada tugas hakiki mereka.
Pada masa sama,
Mohammad Shatar berkata guru dan bakal guru perlu peka dengan perubahan dan
perkembangan semasa negara seperti revolusi industri 4.0.
PEMANSUHAN
PEPERIKSAAN TAHAP 1
Selaras dengan matlamat
mengurangkan beban guru, kerajaan memutuskan untuk memansuhkan Peperiksaan
Tahap 1.
Maszlee berkata
langkah itu diharap dapat mengurangkan tekanan kepada guru dan murid daripada
sistem pendidikan berasaskan peperiksaan selain menggalakkan pembelajaran yang
menyeronokkan.
Pembelajaran yang
tidak berasaskan peperiksaan akan turut menggalakkan lagi interaksi dan
kerjasama antara ibu bapa dan guru dalam membangunkan potensi murid termasuk
mengenal pasti kebolehan dan kemahiran anak mereka dalam bidang tertentu serta
kelemahan yang perlu diperbaiki.
Selain itu, guru-guru
juga mempunyai ruang untuk lebih kreatif dalam pembelajaran selain berpeluang
melihat aspek diri mereka yang perlu penambahbaikan, katanya baru-baru ini.
"Apabila membuat
pentaksiran menyeluruh, guru akan dapat mengesan apa yang kurang diberinya
kepada murid...beliau akan cuba perbaikinya. Kita bukan sahaja jadikan sekolah
untuk pembangunan murid semata-mata, tetapi pembangunan untuk guru juga,"
katanya.
Kementerian Pendidikan
akan mengeluarkan laporan penilaian awal berhubung langkah pemansuhan itu, yang
melibatkan 1.3 juta murid di seluruh negara, pada Jun ini.
LANGKAH POSITIF
Ainul Fadzillah
Mustafa, ibu Arreessa Zulaikha, 9, yang bersekolah di sebuah sekolah rendah
kebangsaan di Shah Alam, menyifatkan langkah itu sebagai suatu yang positif dan
perlu disokong semua pihak.
“Kalau dilihat kepada
pencapaian akademik sahaja, memang merisaukan sebab tanpa peperiksaan, kita
sukar mengesan subjek lemah anak.
“Tetapi, saya percaya
pendidikan sepatutnya lebih daripada skop akademik. Pendidikan sepatutnya
menjadikan seseorang itu kreatif, selain ada sikap kasih sayang dan nilai
murni,” kata usahawan wanita itu.
Bagaimanapun, beliau
mengakui masih terlalu awal untuk menilai langkah itu yang baru empat bulan
dilaksanakan.
Eksekutif kanan media,
Liew Kok Ling, juga bersetuju bahawa langkah memansuhkan peperiksaan itu adalah
pembaharuan yang baik dalam sistem pendidikan negara.
Ini kerana, katanya,
anak-anak dan ibu bapa sering tertekan menjelang setiap peperiksaan sekolah.
“Apa yang lebih
penting sebenarnya adalah mengasah kemahiran seperti berkomunikasi, melakukan
penyampaian dan penglibatan dalam aktiviti kemasyarakatan,” kata ibu kepada
sepasang anak itu.
Meskipun tiada
peperiksaan, beliau berharap guru-guru akan memberi ujian berkala bagi menguji
kefahaman murid dalam sesuatu subjek selain menilai kemajuan pembelajaran
mereka.
RUANG SISI
Pelbagai inisiatif
lain turut dilaksanakan Kementerian Pendidikan sejak kerajaan PH mengambil alih
pentadbiran negara.
Antaranya ialah dengan
mengeluarkan nama peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)
daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.
Kementerian juga
menghapuskan proses audit bagi Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2
(SKPMg2) yang dapat mengurangkan beban kira-kira 500,000 guru di seluruh
negara, selaras dengan matlamatnya supaya guru memberi tumpuan kepada tugas
hakiki berbanding kerja-kera perkeranian.
Kementerian Pendidikan
turut menubuhkan Jawatankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara (JKD) bagi
menyemak dasar dan operasi sistem pendidikan agar sesuai dengan Revolusi
Industri 4.0 selain membentuk nilai-nilai murni serta pengukuhan sains dan
teknologi.
Dalam pada itu,
kementerian menubuhkan Jawatankuasa Pemerkasaan Pendidikan dan Latihan Teknikal
dan Vokasional Malaysia (TVET) bagi memperkasakan bidang itu di Malaysia.
Selain itu,
Kementerian Pendidikan meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971
dengan memansuhkan Seksyen 15(2)(c) yang membenarkan mahasiswa berpolitik,
sekali gus memberi mereka lebih banyak ruang dan kebebasan dalam bersuara.
Disunting oleh
Nur-ul Afida Kamaludin (BERNAMA)
No comments:
Post a Comment