Langkah lebih proaktif dalam PdPR perlu dilaksanakan segera
ISU keciciran murid sememangnya sudah lama wujud. Ini disebabkan banyak faktor seperti akses pendidikan terhad selain faktor kemiskinan.
Namun, akibat pandemik COVID-19, kadar keciciran murid sekolah semakin meningkat. Perhatian khusus harus diberikan, terutama kepada murid Tahun Satu.
Malaysia mula melaksana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac 2020. Selepas itu, sesi pembelajaran bersemuka bertukar kepada mod dalam talian sepenuhnya.
Merujuk kepada manual Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dikeluarkan Kementerian Pendidikan (KPM), ada tiga kaedah PdPR, iaitu secara dalam talian (online), luar talian (offline) atau off-site.
Namun, selepas hampir setahun diguna pakai, masih ada isu berkait yang perlu perhatian KPM. Banyak sekali dibincangkan aspek kualiti dan prestasi pencapaian pelajar melalui kaedah PdPR.
Kasihan murid Tahun Satu pada tahun ini yang baru melangkah ke alam persekolahan. Lebih kasihan kepada murid Tahun Satu tahun depan.
Melihat kepada kenaikan statistik kes COVID-19, dapat dijangka sekolah secara bersemuka masih belum dapat dijalankan. Maka, pelajar ini bergantung sepenuhnya kepada PdPR.
Justeru, KPM harus mencari penyelesaian tuntas agar mereka ini tidak menyumbang kepada kenaikan kadar keciciran pada tahun berikutnya. Langkah lebih proaktif melalui pemerkasaan kurikulum PdPR perlu dilaksanakan segera.
Huraizah Arshad,
Pusat Pengajian Pengurusan Hartanah,
Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Perak, Kampus Seri Iskandar
BERITA HARIAN ONLINE
No comments:
Post a Comment