Sunday 5 January 2020

KREATIVITI GURU HIASI SEKOLAH DENGAN MURAL 3D


JITRA: Mural tiga dimensi (3D) yang menghiasi Sekolah Kebangsaan (SK) Pida Tiga, Tunjang, di sini, mendapat pujian dan semakin menjadi perhatian ramai selepas tular dalam laman sosial, baru-baru ini.
Sentuhan hasil kreativiti gurunya, Ruslan Abu Bakar, 53, berjaya menampilkan lukisan menarik bertemakan alam semula jadi pada tangga sekolah itu, dinding bahagian depan dan di dalam bilik darjah, setakat ini.
Ruslan yang mengajar subjek Bahasa Melayu dan Pendidikan Seni berkata, setiap karya mural itu lazimnya siap sepenuh dalam tempoh antara satu hingga dua minggu.
“Biasanya selepas tamat waktu persekolahan, saya akan melukis selama sejam. Namun sekiranya pada masa cuti, lukisan itu boleh disiapkan dalam tempoh dua atau tiga hari.
“Setakat ini, lukisan pada tangga sekolah, dinding bahagian depan dan di dalam kelas yang bertemakan alam semula jadi, sudah siap.
“Ramai yang suka melihatnya, terutama mural air terjun dan Gunung Keriang kerana lukisan itu kelihatan hidup,” katanya ketika ditemui, di sini, hari ini.
Sentuhan hasil kreativiti Ruslan berjaya menampilkan lukisan menarik bertemakan alam semula jadi pada tangga sekolah.

Ruslan menunjukkan mural dalam kelas kepada murid SK Pida Tiga, Tunjang
Malah, Ruslan memaklumkan, beliau juga pernah menghasilkan mural di lebih 50 sekolah sekitar Pahang, Johor dan Kedah, selain di Makam Mahsuri, Langkawi, serta Masjid Bandar Kulai Jaya, Johor.
Menjelaskan lanjut, beliau berkata, setiap karyanya memiliki keunikan tersendiri, malah beliau tidak pernah menggunakan lukisan lain untuk dijadikan panduan lakaran.
“Saya mula melukis ketika mengajar di SK Bukit Ridan, Muadzam Shah, Pahang, pada 1990-an dan terus aktif hingga hari ini.
“Melalui lukisan, saya juga dapat melepaskan tekanan selepas bekerja dan membantu memberi ketenangan kepada diri,” katanya.
Ruslan berkata, mural berkenaan turut mendapat pujian ibu bapa dan berdasarkan maklum balas positif, beliau kini bersedia untuk kongsikan ilmu pengetahuan mengenai seni lukis itu dengan murid yang berminat.
“Selain itu, saya bercadang melaksanakan projek mega mural terbesar di tapak perhimpunan sekolah. Bagaimanapun, cadangan itu belum dikemukakan kerana sekolah masih belum memiliki peruntukan dana bagi tujuan berkenaan.
“Impian saya ialah memperbanyakkan mural di dalam semua kelas, bilik guru, dewan dan kantin sekolah,” katanya.
Sementara itu, Guru Besar SK Pida Tiga, Rofitah Hashim, 56, berkata beliau menyambut baik inisiatif Ruslan melalui program keceriaan yang dilaksanakan bagi mempertingkat keindahan sekolah.
“Kita akan meneruskan program ini berdasarkan kos yang terbabit,” katanya.
Ruslan menyiapkan mural pada tangga SK Pida Tiga, Tunjang
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment