Tuesday 7 January 2020

'REFORMASI PENDIDIKAN PULIHKAN MARTABAT PENDIDIKAN NEGARA'

Pisahkan sektor pendidikan tinggi daripada KPM dan wujudkan semula Kementerian Pendidikan Tinggi.
KUALA LUMPUR: Pisahkan sektor pendidikan tinggi daripada Kementerian Pendidikan (KPM) dan wujudkan semula Kementerian Pendidikan Tinggi.
Itu antara syor Pertubuhan Pembangunan Penyelidikan dan Dasar Pendidikan Tinggi (PENDAPAT) bagi menjayakan agenda pendidikan negara.
Pengerusinya, Prof Datuk Dr Norzaini Azman, berkata martabat dan status pendidikan tinggi negara di rantau ASEAN dan dunia boleh dipulihkan jika semua cadangan dan reformasi dalam pendidikan tinggi dilaksanakan.
Selain itu, PENDAPAT berharap KPM yang bakal diterajui menteri baharu mempertimbangkan penubuhan Suruhanjaya Pendidikan Tinggi yang dapat memastikan tadbir urus institusi pendidikan tinggi (IPT) lebih baik tanpa unsur memporak perandakan kecemerlangan akademik dan universiti.
“PENDAPAT mengambil maklum peletakan jawatan Dr Maszlee Malik selaku Menteri Pendidikan dan percaya peletakan jawatan itu tidak seharusnya mengganggu pelaksanaan agenda pendidikan tinggi negara ke tahap lebih baik,” katanya dalam kenyataan.
Norzaini berkata, sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berfungsi melihat soal dasar dan amalan pendidikan tinggi negara, PENDAPAT mencadangkan beberapa dasar utama diberikan tumpuan dan keutamaan seperti pemerkasaan tadbir urus universiti tempatan, kecemerlangan dan kewibawaan akademik serta kebebasan akademik.
Beliau berkata, usaha menambah baik tadbir urus selari dengan hasrat kementerian menggantikan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) tahun ini.
Katanya, PENDAPAT juga menggesa KPM dan menteri baharu mengumumkan dapatan Kajian Dasar Pendidikan Negara bagi menambah baik dasar pendidikan tinggi khususnya.
“Ini bertepatan dengan penekanan mengenai pentingnya apa-apa dasar dibuat melalui pembuktian dan kajian empirikal. KPM khususnya perlu membudayakan perumusan dasar berasaskan pembuktian atau ‘evidence-based policy’,” katanya.
Norzaini berkata, pihaknya berharap agenda pendidikan tinggi dapat diperkasakan dengan pelantikan menteri baharu bagi memacu kejayaan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment