Saturday 4 January 2020

TUGAS MENTERI PENDIDIKAN BAHARU


Tidak kira siapa bakal menggantikan Dr Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan selepas ini, kita rasa apa yang lebih penting ialah operasi di kementerian itu berjalan lancar, diketuai Ketua Setiausaha, pegawai tertinggi dan keseluruhan kakitangan.
Sekian lama, dasar pendidikan negara sering dianggap berubah setiap kali berlaku perubahan menterinya kerana orang baharu membawa pelbagai idea yang dianggap lebih segar. Begitu pun, setiap dasar baru yang diperkenalkan perlu dibincang dengan lebih teliti bersama pegawai kanan kementerian dan mana-mana dasar yang dirasakan lemah, perlu ditambah baik.
Apa pun idea atau pendekatan baharu, ia perlu mengikuti Falsafah dan Dasar Pendidikan Kebangsaan, sekali gus mengambil kira kepentingan pelajar, guru, ibu bapa serta masyarakat keseluruhannya. Ini kerana sebarang perubahan pasti memberi kesan kepada sekitar 5 juta murid dan lebih 400,000 guru, belum termasuk kakitangan akademik dan bukan akademik di universiti awam (UA).
Kita meyakini menteri baharu akan mengambil ‘tempoh bertenang’, meneliti dan menambah baik pelaksanaan dasar sedia ada, berbincang dengan pegawai kanan serta pemegang taruh dalam semua sektor sebelum meneruskan agenda terpenting yang tidak pernah berubah sejak dulu, iaitu mendidik anak bangsa demi kepentingan negara.
Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik ketika sidang media mengumumkan peletakan jawatanya sebagai Menteri Pendidikan pada sidang media khas yang diadakan di Putrajaya. Turut kelihatan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Mohd Gazali Abas.
Tegur dahulu jika tidak betul
Apa berlaku di Kementerian Pendidikan seolah-olah menjelaskan kenyataan Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang baharu, Datuk Seri Mohd Zuki Ali yang meminta penjawat awam bersedia berhadapan segala kemungkinan luar jangka.
Permintaan Mohd Zuki supaya penjawat awam mengikut ikrar perkhidmatan awam dan Rukun Negara itu, menuntut mereka berkhidmat dengan jujur, penuh integriti dan tidak berat sebelah serta bersikap non-partisan.
Ia memerlukan penjawat awam termasuk Ketua Setiausaha Kementerian dan Ketua Perkhidmatan berani menegur menteri atau timbalan menteri sekiranya tidak mengikut peraturan atau prosedur termasuk tidak bersesuaian semangat Perlembagaan Persekutuan.
Menteri boleh datang dan pergi, sebaliknya penjawat awam akan kekal melaksanakan amanah seperti yang dijanjikan ketika mengangkat sumpah jawatan hingga bersara.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment