Thursday 2 January 2020

MASZLEE LETAK JAWATAN MENTERI PENDIDIKAN


PUTRAJAYA: Dr Maszlee Malik mengumumkan beliau meletak jawatan sebagai Menteri Pendidikan, berkuat kuasa esok.
Maszlee berkata beliau mengambil keputusan itu selepas mendapat nasihat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, pada pertemuan hari ini.
"Saya dengan taat setia dan reda walaupun berat, dengan nasihat ayahanda Perdana Menteri, saya Maszlee Malik memulangkan semula jawatan sebagai Menteri Pendidikan kepada Perdana Menteri berkuat kuasa pada 3 Januari 2020 (esok).
"Keputusan ini dibuat selepas saya dilihat bukan melalui pencapaian. Kementerian Pendidikan sering jadi perhatian terutama media bukannya melalui pencapaian kita, apa yang berlaku selama 20 bulan ini yang tidak dicapai pada tahun (kepemimpinan) sebelum ini.
"Saya dilihat menimbulkan banyak krisis kepada kepemimpinan terutama membabitkan isu tulisan Jawi, internet sekolah dan sarapan percuma, dan saya percaya keputusan ini bukan pengakhiran, sebaliknya sebuah permulaan baharu," katanya pada sidang media khas di ruang legar kementeriannya di sini, sebentar tadi.
Yang turut hadir, Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Dr Mohd Gazali Abas, dan pengurusan tertinggi kementerian itu.
Dr Maszlee Malik mengumumkan beliau meletak jawatan sebagai Menteri Pendidikan pada sidang media khas di Kementerian Pendidikan di Putrajaya, hari ini. Turut hadir Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching (kiri) dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Mohd Gazali Abas.
Maszlee yang juga Ahli Parlimen Simpang Renggam berkata, dalam tempoh 20 bulan menerajui Kementerian Pendidikan dengan pelbagai pencapaian, malangnya ia tidak dijadikan tajuk utama tetapi tajuk yang sensasi lebih mewarnai media massa.
Beliau berkata, banyak isu sensitif dan sengaja diperbesarkan lebih menjadi pilihan utama sehingga menjadikan dirinya menteri yang menimbulkan banyak krisis dalam pendidikan.
"Bukan mudah untuk seorang yang tiada latar belakang politik dan seorang daripada aliran akademik diberikan peranan mengemudi kementerian sebesar ini, yang mana jika kita lihat lebih dihujani isu politik berbanding isu pendidikan semasa.
"Malah pada hari pertama dilantik, saya sudah jangka akan banyak kontroversi akan muncul dalam tempoh peralihan kepemimpinan negara yang kini, begitu banyak ruang kebebasan dan ruang untuk semua pihak utara, bawa dan melobi kepentingan dan agenda mereka yang ingin dibawa dalam sistem pendidikan negara," katanya.
Ketika ditanya mengenai siapakah penggantinya, Maszlee berkata beliau berharap ia memberi sinar baharu kepada Malaysia dan tahun 2020 amatlah bermakna untuk negara.
Mengenai punca peletakan jawatannya pula, Maszlee menegaskan dirinya percaya dengan pandangan jauh dan ketajaman minda untuk memimpin negara ini.
"Saya dengan taat setia kepada Perdana Menteri dan parti yakin, apa jua keputusan yang dibuat dan dinasihatkan adalah untuk negara dan kebaikan semua," katanya.
Sebelum mengumumkan keputusannya itu, Maszlee terdahulu memaklumkan pencapaian Kementerian Pendidikan sejak menerajui kementerian itu pada Mei 2018.

Antaranya bacaan semula Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU), pemerkasaan Program Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) dan dasar inklusif untuk Murid Berkeperluan Khas, warga B40, anak tiada dokumen dan dasar sifar cicir yang memberi makna baharu kepada ratusan ribu murid di seluruh negara.
Dr Maszlee Malik melambai tangan kepada jurugambar selepas sidang media khas di Kementerian Pendidikan di Putrajaya.
Beliau berkata, sejak 2018, kementerian itu bersikap telus dengan segala inisiatif dan usaha reformasi pendidikan, selain menjadi kementerian pertama yang membentangkan laporan 100 hari Pakatan Harapan, diikuti kad laporan prestasi setahun (Jun 2018 - Jun 2019) dan kad laporan untuk 2019.
"Kita juga mahu meletakkan semula peningkatan kualiti sebagai asas utama pendidikan. Kita harus faham kualiti pendidikan tidak boleh diperbaharui semalaman dan terdapat banyak isu sistemik yang kompleks.
"Salah satu daripadanya adalah rasuah. Umum mengetahui, banyak pihak yang mendapat kontrak melalui kabel tertentu sebelum ini dan kementerian bekerja keras untuk membanteras amalan ini," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media khas di Kementerian Pendidikan di sini sebentar tadi.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment