Gambar hiasan
KUALA LUMPUR, 17 Dis (Bernama) --
Pembelajaran di sekolah seharusnya menjadi sesuatu yang menggembirakan dan
memberi semangat kepada pelajar.
Bagaimanapun, banyak kejadian pelajar
mengalami tekanan emosi ekoran masalah di sekolah selain ibu bapa yang terlalu
mengharapkan anak mereka cemerlang dalam pelajaran.
Insiden pelajar mengalami tekanan dalam
pelajaran sehingga melakukan perbuatan mencederakan diri sendiri perlu
dipandang serius pelbagai pihak dan langkah pencegahan awal amat penting.
Dalam kejadian pada 23 Ogos lepas, seorang
pelajar berusia 13 tahun ditemui tidak sedarkan diri selepas dipercayai
menggantung diri di dalam bilik air rumahnya di flat Jalan Paya Terubong, Taman
Sri Relau, Georgetown, Pulau Pinang, mendakwa akibat tertekan dengan lambakan
kerja sekolah.
Hasil siasatan polis mendapati remaja
berkenaan dikatakan kurang berminat untuk belajar selain prestasi pelajarannya
yang agak lemah termasuk sering merungut kepada ibu bapanya mengenai kerja
sekolah yang terlalu banyak.
Mengulas isu tersebut, Menteri Pendidikan
Dr Maszlee Malik berkata sekolah sepatutnya menjadi tempat yang gembira untuk
pelajar menimba ilmu selain memupuk kasih sayang.
“Tetapi bila sampai tahap dapat tekanan,
itu tidak sepatutnya berlaku,” kata beliau.
Pensyarah Kanan Jabatan Psikologi
Pendidikan dan Kaunseling Universiti Malaya Dr Norsafatul Aznin A. Razak
berkata kecemerlangan seseorang individu bukanlah dinilai dari segi intelektual
semata-mata sebaliknya secara holistik termasuk sahsiah dan kesihatan psikologi
anak-anak.
"Tekanan dalam perihal pelajaran perlu
pada tahap yang bersesuaian dan tidak melampaui batas bagi meningkatkan
motivasi mereka seterusnya mencabar diri sendiri bagi mencapai kejayaan
cemerlang dalam semua bidang.
"Kecenderungan ibu bapa yang inginkan
anak mereka lebih cemerlang berbanding orang lain hingga meletakkan kayu
pengukur yang tidak realistik dan sukar dicapai juga menyebabkan anak-anak
berasa tertekan.
"Ada juga ibu bapa yang berpendapat
kehebatan mereka dan guru dalam mendidik anak-anak diukur menerusi tahap
kecemerlangan yang akhirnya mereka secara berterusan menekan anak-anak dalam
pelajaran," katanya.
Ibu Bapa Tetapkan Matlamat Realistik
Dr Norsafatul berkata ibu bapa hendaklah
menetapkan matlamat yang realisitik dan boleh dicapai berdasarkan kemampuan
kerana setiap manusia memiliki keupayaan pembelajaran yang berbeza-beza.
Beliau berkata usaha mewujudkan peraturan
seperti waktu belajar, waktu beriadah dan waktu rehat yang boleh diikuti boleh
mendorong anak mereka berusaha meningkatkan kecemerlangan dalam pelajaran tanpa
tekanan.
Menyifatkan guru berperanan dalam pembentuk
personaliti dalam kalangan pelajar, Dr Norsafatul mencadangkan guru untuk bijak
mengatur strategi dalam memastikan pelajar berasa seronok dan bersemangat dalam
proses pembelajaran di sekolah.
Malah, Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah
Azizah Aminah Maimunah Iskandariah ketika bertitah di Majlis Apresiasi
Pendidikan Kali ke-16 Sekolah Kebangsaan (SK) Tunku Azizah di Indera Mahkota
pada 17 Nov lepas, menyarankan ibu bapa dan guru agar tidak menekan anak-anak
mereka secara keterlaluan dalam perihal pelajaran kerana dibimbangi boleh
memberi kesan psikologi kepada anak berkenaan.
Titah baginda, perkara itu dibimbangi akan
menyebabkan anak itu mengalami tekanan atau kemurungan (depresi) sehingga
membawa kepada kejadian lebih buruk.
“Ini kerana anak-anak hanya melalui zaman
kanak-kanak sekali dan ada masanya perlu diberikan masa untuk bermain dan
menikmati masa gembira dengan pengawasan daripada ibu bapa dan dibantu oleh
guru,” titah baginda.
Orientasi Pembelajaran Meliputi Nilai
Kemanusiaan
Dalam pada itu, Pakar Psikoterapi dan
Kaunseling Access Counselling Services, Dr Meriam Omar Din berkata orientasi
pembelajaran perlu diubah demi perkembangan yang seimbang meliputi nilai
kemanusiaan, kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif serta kemahiran
interpersonal bukan hanya penekanan kepada kejayaan akademik semata-mata.
"Penting juga dalam sesebuah keluarga
mewujudkan suasana mesra dan kasih sayang antara adik-beradik supaya ia menjadi
motivasi anak-anak untuk meningkatkan pencapaian mereka dalam pelajaran kerana
didikan awal adalah bermula dari rumah," katanya.
Pensyarah Fakulti Pembangunan Manusia,
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Profesor Dr Saedah Siraj berkata
kerjasama erat antara ibu bapa dan guru amat penting bagi memastikan
keseimbangan kecemerlangan akademik dan sahsiah anak-anak.
"Tidak memaksa anak-anak dalam
sebarang situasi terutamanya melibatkan pelajaran bukanlah bererti memberi
sepenuh kebebasan kepada mereka sebaliknya mendidik secara berhemah supaya
mereka lebih terbuka dan bersedia mengikut arahan ibu bapa dan guru.
"Guru juga perlu memberi ruang dan
peluang kepada pelajar untuk memahami sesuatu mata pelajaran mengikut kemampuan
mereka dengan bimbingan sewajarnya selain membuat pemantauan perkembangan
pelajaran setiap pelajar," katanya.
Elak Kaedah Autoriti Pada Anak-Anak
Sementara itu, Pengerusi Kumpulan Bertindak
Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata anak-anak
harus diberi penjelasan mengenai setiap tindakan yang diambil oleh ibu bapa
terhadap mereka.
"Kaedah autoriti atau 'tiger mother' iaitu
ibu bapa memberi arahan yang tegas kepada anak mereka supaya mencapai sasaran
tertentu yang diinginkan terutama dalam perihal pelajaran adakala membawa
keburukan.
"Ibu bapa boleh bertindak tegas untuk
mendidik, tetapi perlu mengikut keadaan. Mereka perlu membimbing anak-anak
melalui pergaulan yang membina serta memberi keyakinan dan peluang untuk turut
terlibat membuat keputusan dalam pelbagai perkara,” katanya.
Aktiviti bersama anggota keluarga seperti
makan, beriadah dan melakukan kerja-kerja rumah secara bersama juga mampu
mewujudkan suasana mesra dalam keluarga seterusnya memudahkan anak-anak
mengikut setiap arahan diberi ibu bapa," katanya.
BERNAMA ONLINE
No comments:
Post a Comment