Sharmeen Callina Mohd Sharol Hafizi, 6, menggunakan panggilan video untuk berinteraksi dengan guru dan rakannya.
KUALA LUMPUR, 24 Ogos (Bernama) -- Pandemik
COVID-19 yang melanda seluruh dunia menyaksikan masyarakat terpaksa
menyesuaikan diri dengan banyak perkara yang bukan menjadi kebiasaan dalam
kehidupan mereka.
Tidak terkecuali sektor pendidikan negara
yang turut terkesan ekoran penularan wabak penyakit itu sehingga menuntut warga
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) terutamanya guru menjadi lebih kreatif
dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP).
Penutupan sekolah dan universiti sejak
Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa pertama dilaksanakan di Malaysia pada
Mac lepas, menyaksikan kaedah pengajaran secara tradisional atau bersemuka
bertukar kepada sesuatu yang baharu iaitu pembelajaran dalam talian atau secara
maya.
Menyedari kaedah itu yang boleh
diaplikasikan secara meluas pada masa hadapan, golongan pendidik berusaha
sedaya upaya menjadi kreatif dalam mempelbagaikan proses pengajaran sejajar
dengan saranan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ke arah pembudayaan
normal baharu.
Kelas-kelas maya atau pengajaran secara
dalam talian dengan menggunakan pelbagai teknologi dan aplikasi seperti
WhatsApp, Skype, Zoom, Google Meet mula dipraktikkan oleh guru sehingga kini
bagi memastikan pelajar masih boleh menjalani proses pembelajaran dan tidak
ketinggalan dalam pendidikan.
Justeru, menyedari aplikasi Tik Tok menjadi
sohor pada masa kini, seorang guru muda menggunakan platform berkenaan sebagai
medium tambahan kepada kaedah pengajaran normal baharu di sekolah.
Kaedah itu diambil oleh seorang guru bahasa
Inggeris, Izzati Nur Syifaa Hasan, 24, yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Kem
Syed Sirajuddin, Gemas di Negeri Sembilan.
Mesra disapa 'Teacher Syifaa' oleh
pelajarnya, aplikasi video pendek TikTok dilihat dapat menarik minat anak
muridnya mendekati bahasa Inggeris selain ia mudah diakses.
"Kandungan video yang saya hasilkan
lebih memberi fokus kepada tatabahasa dan sebutan. Pendapat saya pengajaran
dalam talian misalnya TikTok membantu dalam cara pembelajaran normal baharu
sebab ia mudah dicapai, maknanya boleh diakses sepanjang masa.
"Pembelajaran dalam talian semakin
sesuai diaplikasikan kerana pelajar pada masa kini sememangnya mahir
menggunakan media sosial...cuma saya beri penekanan kepada murid Tahun Enam
buat masa ini, murid di Tahap Satu saya tidak galakkan lagi," katanya
kepada Bernama.
Bagaimanapun, beliau berkata proses PdP
sama ada melalui saluran YouTube atau TikTok hanya sebagai tambahan kepada apa
yang dipelajari anak muridnya di sekolah.
"Mengajar secara bersemuka tetap lebih
berkesan bagi saya, cuma melalui kaedah dalam talian ini (TikTok) mungkin
membantu mereka lebih ingat sesuatu topik kerana ia mempunyai video," kata
beliau yang telah memuat naik lebih 10 video TikTok pelbagai topik bahasa
Inggeris di media sosial miliknya.
Justeru, beliau berhasrat menjadikan
platform berkenaan sebagai sesuatu yang bermanfaat bagi anak didiknya dalam
proses pengajaran.
Seorang lagi guru, Siti Faridah Matt, 34,
turut mengadaptasikan normal baharu dalam kaedah pengajaran dengan menghasilkan
kandungan video melalui teknik layar hijau.
Guru yang mengajar di Sekolah Menengah
Kebangsaan Derma Kangar, Perlis itu dalam perkongsian di laman Twitternya
berkata semuanya bermula ketika PKP apabila beliau hanya menggunakan bahan yang
terdapat di rumahnya untuk menghasilkan video menarik melalui telefon pintar
dan kain hijau.
“Cikgu guna kain hijau dua meter, guna apa
sahaja yang ada masa PKP,” kata beliau yang mempunyai pengalaman 10 tahun
mengajar dan berhasrat menghasilkan lebih banyak kandungan video bagi
mempelbagaikan bahan digital untuk pelajar.
Video Siti Faridah menggunakan layar hijau
bagi mengajar topik jadual berkala bagi mata pelajaran kimia yang tular di
media sosial serta urut mendapat pelbagai respons positif daripada warganet.
BERNAMA ONLINE
No comments:
Post a Comment