Thursday 6 August 2020

PUSAT SUMBER SKPB GAYA KONTEMPORARI

Guru Perpustakaan dan Media Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) Nordin Ismail berada di Pusat Sumber Sekolah (PSS) SKPB Setiu yang ditransformasi dan berwajah baru. - Foto Ahmad Rabiul Zulkifli
Guru Perpustakaan dan Media Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) Nordin Ismail berada di Pusat Sumber Sekolah (PSS) SKPB Setiu yang ditransformasi dan berwajah baru
SETIU: Seorang guru di sebuah sekolah pedalaman di sini, menggunakan kreativiti dan inspirasi dalam media sosial bagi mengubah suai Pusat Sumber Sekolah (PSS) Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) sehingga menjadi tular dan mendapat pujian netizen termasuk ibu bapa dan guru.
PSS SKPB yang berusia 30 tahun itu diberikan nafas baharu berkonsepkan gaya hipster dan minimalis sekali gus mewujudkan suasana lebih ceria, praktikal dan menarik.
Kejayaan Guru Perpustakaan dan Media SKPB, Nordin Ismail, yang berasal dari Gong Badak itu mengubah suai PSS sekolahnya menjadi tular di media sosial sehingga mendapat 7,000 tanda suka selain dikongsi sebanyak 3,200 kali di Facebook, baru-baru ini.
Beliau berkata, dia hanya memperuntukkan RM2,000 untuk kerja pengubahsuaian PSS SKPB itu dengan bantuan semua guru, kakitangan sekolah, pekerja swasta termasuk pengawal keselamatan sekolah.
"Peruntukan berkenaan diperoleh hasil sumbangan semua guru SKPB dan alhamdulillah dalam tempoh kurang tiga minggu pengubahsuaian dalaman PSS SKPB berjaya dilaksanakan. Semua meja, kerusi dan rak buku berusia 30 tahun itu dicat baharu dengan warna yang lebih ceria dan kontemporari bagi menimbulkan suasana yang lebih luas, menarik dan tenang kepada murid.
"Langsir dan alas meja yang biasa digunakan di PSS di sekolah sebelum ini tidak lagi digunakan. Selain mencantikkan PSS, pengubahsuaian yang dibuat juga bertujuan memberi pengalaman baharu kepada 50 murid di sekolah berkenaan," katanya ketika ditemui di PSS SKPB, di sini, hari ini.
Pusat Sumber Sekolah (PSS) Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) Setiu yang diubah suai dengan berkonsepkan hipster dan minimalis. - Foto Ahmad Rabiul Zulkifli
Pusat Sumber Sekolah (PSS) Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) Setiu yang diubah suai dengan berkonsepkan hipster dan minimalis
Nordin yang sudah bertugas selama 15 tahun di SKPB berkata, sebahagian besar murid di SKPB ialah anak petani dan segelintirnya kurang terdedah dengan dunia luar kerana sekolah itu berada di kawasan pedalaman.
"Bagi murid sekolah di bandar, konsep hipster dan minimalis biasa kerana banyak cafe atau kedai makan yang menggunakan konsep berkenaan. Bagaimanapun untuk murid di sekolah luar bandar, ia sesuatu yang baharu seterusnya menceriakan dan menarik minat mereka untuk ke pusat sumber," katanya.
Beliau juga berkata, murid tidak lagi dibenarkan untuk menggunakan PSS berkenaan kerana ia sebahagian daripada prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan memandangkan masih dalam tempoh PKPP.
"Murid tidak masuk lagi, tetapi sebahagian mereka sudah melihat gambar terbaru sangat teruja dan tidak sabar untuk ke PSS itu.
Berbaloi meluangkan masa seharian termasuk pada Jumaat dan Sabtu menghias PSS itu apabila menerima banyak maklum balas positif daripada semua pihak.
"Semua yang dijalankan itu tidak akan menjadi kenyataan sekiranya tiada sokongan semua guru termasuk Guru Besar, Ustaz Abdul Ghani Mohd Ali. Saya berterima kasih di atas kepercayaan yang diberikan ," katanya.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT), Salim Ab Ghani, berkata, pihaknya sentiasa mengalu-alukan guru yang kreatif dan inovatif dalam mendidik dan memberi khidmat di negeri itu.
"Inisiatif guru di SKPB itu perlu dijadikan contoh dan ikutan kepada semua guru untuk menarik minat murid ke sekolah dan seronok ketika belajar. Gunakan apa sahaja daya kreativiti untuk menimbulkan suasana yang ceria, menyeronokkan untuk murid ketika berada di sekolah.
"JPNT berterima kasih kepada guru di SKPB termasuk guru besar dan semua guru yang memberi inspirasi kepada perubahan itu. Kita juga berharap pengalaman guru di SKPB itu dikongsi dengan semua guru di sekolah lain seterusnya menjadi ikutan," katanya.
Pusat Sumber Sekolah (PSS) Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) Setiu yang diubah suai dengan berkonsepkan hipster dan minimalis. - Foto Ahmad Rabiul Zulkifli
Pusat Sumber Sekolah (PSS) Sekolah Kebangsaan (SK) Pak Ba (SKPB) Setiu yang diubah suai dengan berkonsepkan hipster dan minimalis.
BERITA HARIAN ONLINE

No comments:

Post a Comment